måndag 12 december 2022

Recension / Review ~ Weleda Baby Calendula Weather Protection Cream



~ For English - use the translate button to the right ~

Weleda Baby Calendula Weather Protection Cream beskrivs som en fet kräm som ska skydda huden vid kyla, vind och rå väderlek. Krämen ska med hjälp av bl a mandelolja, sesamolja, ullfett och bivax bilda en naturlig skyddsbarriär utan att hudens andningsförmåga påverkas. Krämen ska även vara vårdande och återfuktande på torr hud. Ska fungera för hela familjen och speciellt bra för kalla röda kinder på mindre barn. 

Specifikationer:

Naturligt resp ekologiskt innehåll: 100% naturlig, ingen uppgift om eko
För vem: Alla, lämplig för barn och känslig hud
Certifieringar: Natrue
Hållbarhet: Bäst före datum 
Tillverkningsland: Sverige
Vegan: Nej innehåller Ullfett och Bivax
Testat på djur: Nej
Annat: Parfymen är från naturliga oljor
Pris: Ca 399kr / 50ml 

Plus
Skyddar riktigt bra! 
Lugnande och vårdande
Doftar lite blommigt och örtigt
Återfuktar

Minus
Fungerar inte optimalt under makeup men det är heller inget som tillverkaren hävdar att den ska göra

Mitt utlåtande: Den här krämen kommer i en metall-tub med plast-skruvkork. Krämen är lätt genomskinlig ljusgul i färgen och doftar milt av blommor och örter. Konsistensen är fet men lätt att applicera. Den går relativt fort in i huden och lägger sig även lite som en skyddande hinna på huden, utan att kännas obehaglig. Huden känns lugnad och återfuktad och jag tycker att skyddet håller i sig ganska bra under dagen. Jag testade även att ha den under min foundation och det funkade tyvärr inte superbra, förutom de ställen jag är torrare på. På min feta T-zon blev det oljigt ganska snabb men på t ex kinderna funkade bra. Produkten är ju troligen inte gjord för att ha under make up och det är heller inget som Weleda påstår ska fungera. Så är du en torrboll, ja då kanske den fungerar bra men inte annars. :) 

Jag använder den här på både mina barn och mig själv och är väldigt nöjd med hur bra den skyddar! Ett måste på kalla dagar! 

INCI: Sesamolja Sötmandelolja Ullfett Bivax Blomextrakt av ringblomma Parfym 1 Limonen* 1 Linalol* 1 Geraniol* 1 Citral* 1

1 Från naturliga eteriska oljor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar