fredag 26 februari 2021

Intentioner för 2021 och tillbakablick på 2020


Det är nog många som med mig känner att de gärna lägger 2020 bakom sig. Men samtidigt så gav 2020 ganska mycket tillbaka. Kanske var det, iallafall för mig, ytterligare en pusselbit i vart jag vill i livet. En vänlig liten knuff i riktning mot vad som faktiskt är viktigt. Pandemin fick alla att jobba hemifrån och för mig har det varit så otroligt skönt ur stress-synpunkt och även för min egen återhämtning från föregående år. Mer tid till att umgås med min Familj och ta hand om mig själv. Mer tid för träning och kost-rutiner.

Eftersom jag inte är så förtjust i nyårslöften sätter jag hellre intentioner inom områden som jag vill jobba mot att ha mer av i mitt liv.

Mina intentioner för 2021 är följande:

Tacksamhet - Så tacksam för att nära och kära inte drabbats så hårt av pandemin eller andra sjukdomar och jag hoppas innerligt att det fortsätter så. Så tacksam över min lilla Familj och den extra tid vi får tillsammans ett tag till, eller iallafall tills vi behöver börja jobba på kontor igen.

Hälsa - I mitt 2018 inlägg berättade jag om att navigera livet med en förlossningsskada som jag fick i och med min första sons födelse 2016 och att ha många nära och kära omkring mig som gått bort eller blivit sjuka. Efter Pappas bortgång i cancer 2018 blev det ännu mer relevant för mig att fundera över min och vår familjs hälsa. 2019 fick jag en bra grund att stå på innan vår andra son kom, men känner att immunförsvar och kropp tog stryk av all stress pga av min andra sons hjärtfel, graviditeten samt andra stressande faktorer. 

Jag har fortfarande en låååång väg att gå med att få kroppen på banan igen. Jag har nu klart och tydligt förstått jag behöver detoxa kroppen på ett skonsamt sätt samt optimera näringsstatusen. Det får kanske bli ett kommande inlägg. Så min intention för 2021 är att på ett skonsamt sätt jobba med små och stora medel för att få igång kroppens egen läkningsprocess med hjälp av kost och rätt tillskott. Jag läser på massor i olika forum, bloggar och böcker och bildar mig en uppfattning av vad som skulle kunna vara lösningen för just min kropp, samt konsulterar experter. Vid det här laget känns det som att jag är halvägs igenom en närings-terapeut-utbildning med allt jag lärt mig hitintills! :)

Ekonomi/Mindre Konsumtion - För mig hänger definitivt konsumtion och ekonomi ihop för jag är alldeles för glad i att shoppa! Även om jag utmanar mig själv med att handla mindre och begagnat så sitter jag ju ändå och jagar kläder och saker på Marketplace och Tradera. Vi rensar ut men det kommer fortfarande mycket in. Jag behöver sätta vanor och rutiner, precis som med hälsan. Mottot "Buy Less, Choose Well" och att tänka behovs-styrt kommer få bli mina mantran. 

Minimalism - Och då kommer vi in på en ny punkt, minimalism! Jag blir oerhört taggad när jag ser folk som rensar med före och efterbilder och kör Marie Kondo-utmaningar! :) Jag börjar mer och mer inse att mindre prylar och mer öppna ytor betyder mindre städning, plockande, rensande och mer avslappnande för ögon/sinne. Mer tid till annat. Alla har ju sin definition av minimalism, och jag ska hitta mitt "lagom" med start nu.

Skönhet - Även här gäller mindre konsumtion och hållbarhet. Mitt badrumsskåp är proppfullt! Under
det gångna året har jag faktiskt köpt mer behovs-styrt vilket jag känner mig stolt över! Min hud har behövt mer stöd pga av detox, konstiga utrensnings-symptom samt överkänslighet och jag har märkt att jag har gått lite mer mot produkter med mindre ingredienslista och närande innehåll. Och så tror jag att 2021 kommer att fortsätta.

Resor/Upplevelser - En utav mina intentioner för 2018 var även den att resa/uppleva mer, vilket jag gjorde. Lika så under 2019. Men eftersom vår lilla kille med hjärtfel satta stop för en planerad Spanien-resa under hösten så vi höll oss inom Sveriges gränser istället. Och 2020... ja det blev ju inte så mycket av det heller. Så för 2021 ser det ganska dåligt ut med resor för tillfället av naturliga skäl. Vi får se vad som händer helt enkelt och uppleva saker i närområdet/Sverige.

Vad är era intentioner för 2021?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar