fredag 17 januari 2020

2020


2018 präglades av min älskade Pappas sjukdom och bortgång.
2019 var året då vi välkomnade vår andra son till världen ❤

Familjen kändes komplett och återigen blir jag så förundrad över hur mycket kärlek som ryms i mitt hjärta för mina barn.
Men med min yngsta son kom även nya rädslor och insikter. Han föddes med ett hjärtfel, något som påverkade oss otroligt mycket de första månaderna i hans liv innan hans hjärta stabiliserades och hjärtkontrollerna blev mer vardag. Han blev vår lärare och lärde oss att leva mer här och nu, att ta varje dag som den kommer oavsett hur livet ser ut.

Eftersom jag inte är så förtjust i nyårslöften sätter jag hellre intentioner inom områden som jag vill jobba mot att ha mer av i mitt liv.

Mina intentioner för 2020 är följande:

Tacksamhet - Detta var även det en intention för 2018 och 2019. Och just tacksamhet är något jag burit med mig i många år. Det finns så mycket att vara tacksam för här i livet. Just nu är vi tacksamma för att vår yngsta son ännu inte behövt en hjärtoperation även om det varit nära. Tacksamma för att vi i Familjen verkar ha hälsan med oss ännsålänge. Tacksamma för vänner och familj omkring oss. Tacksamma för att ha vunnit på livslotteriet om vi ser till vart i världen vi är födda.

Hälsa - I mitt 2018 inlägg berättade jag om att navigera livet med en förlossningsskada som jag fick i och med min första sons födelse 2016 och att ha många nära och kära omkring mig som gått bort eller blivit sjuka. Efter Pappas bortgång i cancer 2018 blev det ännu mer relevant för mig att fundera över min och vår familjs hälsa. 2019 fick jag en bra grund att stå på innan vår andra son kom, men känner att immunförsvar och kropp tagit stryk.

Då vår yngsta son utreds för mjölkallergi fick jag naturlig börja äta en mjölkfri kost. Det öppnade upp ögonen för vad för alternativ det finns där ute. Även ägg fick uteslutas ett tag och det var jobbigt! Överlag tror jag att vi är duktiga - vi lagar den mesta maten från grunden med undantag för färdiga såser, ketchup mm. Däremot skulle jag vilja ha mer grönsaker i kosten, och köpa en ny mixer så vi kan göra smoothies igen då den gamla gick sönder. Smoothies är ett utmärkt sätt att smyga i grönsaker till barnen. ;)

Det finns heller inga ursäkter längre! Efter diverse, vad jag hoppas är stress och hållnings-relaterade, konstiga symptom som axel som gör ont, fingrar som pirrar och annat skumt, så inser jag att jag måste träna mer efter mina besök hos kiropraktor. Jag har mycket lärdom kvar från min fantastiska PT Anne som jag hade under graviditeten (ni hittar henne här) så jag startade upp gymträning tidigare i höstas men det fallerade lite pga av infektioner, trötthet occh stress. Men jag har börjat hemma-träna istället med enkla redskap och ska försöka få in en gymdag i veckan förutom mina sedvanliga barnvagnspromenader. Starta upp mig själv igen helt enkelt.

Jag har överlag intresserat mig mer för min hälsa och hur vi fungerar, även mentalt efter många utmaningar i livet. Jag har insett att jag behöver ta er hand om mig själv. Ni kommer nog se mer hälsoinspirerade inlägg på framförallt instragram framöver.

Mindre Konsumtion - Både under 2018  och 2019 inspirerades jag mycket av minimalism och penga-sparande genom bloggar, instagram och FB-grupper. Jag/Vi har faktiskt minskat våra inköp det gångna året och även rensat ut en massa prylar. Men man har såååå mycket hemma! Men känslan att rensa ut slår mycket så det kommer vi fortsätta med under 2020.

Skönhet - Även här gäller mindre konsumtion och hållbarhet. Jag försöker använda upp det jag har i större utsträckning, köper mer genomtänkta produkter och börjar faktiskt efter flera år hitta mina favoriter i badrumsskåpet.

Resor/Upplevelser - En utav mina intentioner för 2018 var även den att resa/uppleva mer, vilket jag gjorde. Lika så under 2019. Men eftersom vår lilla kille med hjärtfel satta stop för en planerad Spanien-resa under hösten så vi höll oss inom Sveriges gränser istället.
Vi åkte till Fjällen en vecka, vi hängde på sommarstället och vi åkte ner till min Familj i södra Sverige och hälsade på och åkte runt till vänner. Jag hoppas på fler Sverige semestrar i år och först ut är sportlov i Fjällen!

Vad är era intentioner för 2020?

***

English:  

2018 was marked by my beloved Dad's illness and passing.
2019 was the year when we welcomed our second son to the world ❤

The family felt complete and again I am so amazed at how much love is in my heart for my children.

But with my youngest son came also new fears and insights. He was born with a congestional heart disease, something that affected us immensely in the first few months of his life before his heart stabilized and heart checks became more commonplace. He became our teacher and taught us to live more here and now, taking every day as it comes no matter what life looks like.

Since I am not so fond of New Year's resolutions, I rather set intentions in areas that I want to work towards to have more of in my life.

My intentions for 2020 are as follows:

Gratitude - This was also an intention for 2018 and 2019. And that gratitude is something I have carried with me for many years. There is so much to be grateful for here in life. Right now, we are grateful that our youngest son has not yet had a heart surgery, even though it has been close. Thankful that we in the Family seem to have health with us so far. Thankful to friends and family around us. Grateful to have won the lottery if we look at where in the world we are born.

Health - In my 2018 post, I talked about navigating life with a birth injury that I suffered in the birth of my first son in 2016 and having many loved ones around me who have passed away or become ill. After Dad's death in cancer 2018, it became even more relevant for me to think about my and our family's health. In 2019 I had a good foundation to stand on before our second son arrived, but I feel that the immune system and my body have taken a hit.

When our youngest son was being investigated for milk allergy during autumn, I naturally started eating a dairy-free diet. It opened my eyes to what alternatives there are out there. Even eggs had to be ruled out for a while and it was a pain! Overall, I think we are good - we cook most of the food from scratch with the exception of ready-made sauces, ketchup and other things that are easy to buy ready-made. However, I would like more vegetables in the diet, and buy a new mixer so we can make smoothies again when the old one broke. Smoothies are a great way to sneak in vegetables for the kids. ;)

There are no excuses anymore either! After some, what I hope for is stress and posture-related, strange symptoms like shoulder pain, fingers like purrsthat tingles and other weird things, I realize that I have to exercise more after my visit to the chiropractor. I have a lot of lessons learned from my fantastic PT Anne that I had during pregnancy so I have started home-workout with simple tools and will try to get in one gym day of the week in addition to my usual stroller walks. Simply restart myself again.

I have generally become more interested in my health and how we function, even mentally after many challenges in life. You will probably see more health-inspired posts on especially instragram in the future.

Less Consumption - Both in 2018 and 2019, I was inspired a lot by minimalism and money-saving through blogs, instagrams and FB groups. I / We have actually reduced our purchases over the past year and also cleaned out a lot of clutter. And we have soooo much stuff at home! But the feeling of decluttering is great, so we will continue to do so in 2020.


Beauty - Again, this applies to less consumption and sustainability. I try to use up what I have to a greater extent, buy more products that I have thought through and actually after several years I start to find my favorites in the bathroom cabinet.

 
Travel / Experiences - One of my intentions for 2018 was also to travel / experience more, which I did. Equally so in 2019. But because our little guyson with heart failure put a stop to a planned Spain trip in the fall, so we stayed within Sweden's borders instead.

We went to the mountains for a week, we harboured in the summerhouse and we went down to my family in southern Sweden and visited friends. I hope for more travels within Swedens boarders and first comes a trip to the mountains for skiing!

What are your intentions for 2020?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar