söndag 24 februari 2019

Declutter Challenge - 2018 års resultat och början på 2019


Ett år har gått med att försöka leva ett liv med mindre prylar och mindre konsumtion.

Jag går rakt på resultatet för 2018:

IN - 407
UT - 807

Mitt mål var 1000 saker ut, men jag kom inte hela vägen dit. Jag tappade mycket av tempot under sista månaderna pga av att mitt jobb tog mycket tid och energi, vi var väldigt uppbokade om helgerna och när jag väl gick på julledigt åkte jag såklart på influensan. Ibland blir det inte som man tänkt sig! :)

Jag har är lite missnöjd med resultatet för jag inser hur mycket som faktiskt köps in trots att jag försöker minimera inköpen. En väckarklocka samtidigt som att det sporrar till att bli bättre detta året.

En lärdom från 2018:

Det tar tid! - Speciellt med heltidsjobb och en 2,5-åring i Familjen. Det är ju tyvärr inte så att jag bara kan ta hälften av vad jag äger och slänga ut. Nä, allt ska ju gås igenom. Att gå igenom en smyckeslåda kan ta nån timme eller tre. Min bästa strategi är att ta en låda eller en sorts saker t gånger, t ex att en kväll rensar jag bland underkläder och en lördag med fler timmar går jag igenom den där lådan med minnessaker i förrådet.

Jag kommer att fortsätta att föra statistik och räkna under 2019 och Januaris resultat är lovande! :)

Januari

IN: 24
UT: 316

Jag och min man tog riktiga krafttag i Januari med att rensa ut onödiga saker från hemmet. Källarförråd, skåp och garderober har fått sig en första utrensning men det finns mer att gå igenom. Det tar verkligen sin tid men gemensamma utrymmen/saker går snabbare när man är två.

Lite repris på hur jag räknar:

Jag har räknat allt i enheter, t ex 1 par strumpor, 1 klänning, 1 par trosor, 1 vas, 1 par örhängen eller 1 "onödig" skönhetsprodukt (som te x nagellack).

Det jag inte räknar in och ut i hushållet är förbrukningsvaror som t ex mat, schampo, tandkräm, mascara eller stearinljus.

Det jag räknar in är t ex leksaker, kläder, skor, smycken, heminrednings-detaljer, tallrikar, möbler eller böcker.

Har ni en utrensnings-utmaning för 2019?

***

English: One year has gone by trying to live a life with less things and less consumption.

I go straight to the result for 2018:

IN - 407
OUT - 807

My goal was 1000 things decluttered, but I didn't get all the way there. I lost a lot of tempo during the last few months because my job took a lot of time and energy, we were very booked up during the weekends and when I went on Christmas holiday, of course I got the flu. Sometimes don't turn out to be as you intended! :)

I'm a little
dissatisfied with the result because I realize how much is actually bought, even though I try to minimize purchases. An alarm clock at the same time as it encourages getting better this year.

A lesson from 2018:

It takes time! - Especially with full-time jobs and a 2.5-year-old in the family. Unfortunately, it's not that I can only take half of what I own and throw it out. Everything is going through. Going through a jewelry box can take an hour or three. My best strategy is to take a box or a drawer of stuff at the time, for example, that one evening I clean up among underwear and on a Saturday with more hours I go through that box of memorabilia in the storage.

I will continue to keep statistics and count in 2019 and January's results are promising! :)

January

IN: 24
OUT: 316

Me and my husband took a big grip on decluttering unnecessary things from our home
in January. Basement storage, cabinets and wardrobes have been given a first cleansing but there is more to go through. It really takes time but common spaces / things go faster when you are two people.

A little replay on how I count:

I have counted everything in units, eg 1 pair of socks, 1 dress, 1 pair of panties, 1 vase, 1 pair of earrings or 1 "unnecessary" beauty product (like for e g nail polish).

What I do not count in and out of the household are consumables such as food, shampoo, toothpaste, mascara or candle.

What I count on is, for example, toys, clothes, shoes, jewelry, home furnishing details, plates, furniture or books.

Do you have a declutter challenge for 2019?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar