lördag 12 april 2014

Lansering av Luxsit BB-Cream och Naturligt Snygg har startat webshop


I veckan var jag på lanseringseventet för svenska Luxsit's BB-Cream! Jag ber om ursäkt för sen uppdatering, ni som följer mig på Instagram ser att jag var på detta i onsdags men en full agenda om kvällarna + en förkylning satte stopp för bloggandet några dagar.

Luxsit Organic Care har funnits sedan 2007 och detta är deras första makeup-produkt. Det var ett intim event där det bjöds på rawfood-bollar och bubbel innan vi fick en guidad tur av fabriken. Vi fick aldrig komma in i själva tillverkningslokalen, hygienkraven är etremt striktaoch man måste gå igenom en sluss och ha skyddskläder på sig för att få vistas där inne. Genom fönster fick vi ändå se och förklarat för oss hur alla kärl och maskiner fungerade och hur torra och blöta ingredienser förvarades. Alla Luxsits produkter (och även budgetmärket Naturligtvis) tillverkas i Hammarby Sjöstad i Stockholm så för mig som bor i stan så är det verkligen närproducerat. Imponerande! :-) Luxsit har även tagit fram Spa-inriktade behandlingar som ges av Jenny Molin i Luxsit's behandlingsrum belägen i samma lokal som deras showroom och fabrik.

Efter rundvandringen fick vi höra Hannah/Naturligt Snygg intervjua grundarna Theresia Dibinger och Jenny Kärner för att på det sättet få höra om hur Luxsit startades, hur produktionen och letandet av ingredienser går till, och inte minst få höra om den nya BB-creamen. Luxsit säljs för övrigt även i Tyskland, Österrike och Schweiz förutom Sverige.


Tillbaka till BB Cream. Den finns i två nyanser - Ljus (Fair Opal) och Mörk med en gnutta skimmer (Sun Glow). Ovan ser ni swatches som jag tog bild på under eventet. Det går utmärkt att blanda dem för att få fram en perfekt nyans.

BB Cream ska ge huden fukt, näring och har SPF 15 UVA + UVB. Solskyddet kommer ifrån titanuim dioxid. Övriga ingredienser är bl a kakaosmör, jojobaolja, arganolja, saccarid isomerat (för att ge fukt) och hallonbladsextrakt som har anti-redness egenskaper (bra för er med rosacea).

Jag har provat foundationen 2 gånger och den känns som en klassisk foundation i konstistensen, kanske något trögjobbad, iallafall på min hud. Kanske något mörk för mig men jag räknar med att den kommer att vara perfekt lagom till sommaren så jag väntar lite med att köra test. Foundationen kommer i en stilren vakumpump-flaska och priset kommer att ligga på 525 kr. Alla Luxsit's produkter är NATRUE certifierade

Foundationen kan man exklusivt köpa i Naturligt Snyggs nystartade webshop vilket tar mig in på nyheten Hannah levererade under kvällen. En utav de största gröna skönhetsbloggarna och journalisten har alltså startat webshop! Där säljer hon endast hennes utvlada favoriter. Stort grattis och jättekul tycker jag! :-)

Nedan ser ni fler bilder från kvällen!

** For english, see below the pictures! **




English: I was invited to swedish natural brand Luxsit's launch of their new BB-cream! It was a intimate event where we where treated with cava and rawfoodsnacks. Then we took a look at the Luxsit production (all production is done in Stockholm, Sweden!).

After the tour, swedish natural blogger Hannah/Naturligt Snygg did the interviewing with founders Theresia Dibinger and Jenny Kärner and we heard about how Luxsit started, how the production and the search of ingredients is conducted, and not least, to hear about the new BB the cream. Luxsit is sold in Germany, Austria and Switzerland in addition to Sweden.

The BB Cream comes in two shades - Light (Fair Opal) and Dark with a hint of shimmer (Sun Glow). Above you can see swatches. It is no problem to mix them to get the perfect shade.

Luxsit BB Cream will give your skin moisture, nourishment and has SPF 15 UVA + UVB. The solar protection comes from titanuim dioxide. Other ingredients include, among others, cocoa butter, jojoba oil, argan oil, saccarid isomerate (to moisturize) and raspberry leaf extract which has anti-redness properties (good for you with rosacea).

I have tried on the foundation 2 times and it feels like a classical foundation, perhaps somewhat hard to work on my skin. Maybe somewhat dark for me but I expect that it will be perfect just in time for the summer so I'm waiting a bit with running tests. The foundation comes in a stylish vacuum pump bottle and the price will be at 525 SEK
All of Luxsit's products are NATRUE certified.


10 kommentarer:

  1. Jättekul att få läsa om eventet och så trist att jag missade det. Min förkylning är dock bättre nu så hoppas din blir det också. Trots att jag inte dök upp så ska jag fp ett prov och testa nästa vecka så jag är väldigt glad för det!:-) Jag som är på jakt efter solskydd också.
    Krya på dig. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin! Förkylningen sitter i än, får se om det blir jobb imorgon om min nästa fortfarande beter sig som en öppen kran.. :/
      Hoppas att BB Cream kommer att funka för din hud! :-) KRAM!

      Radera
  2. Hej! Jag fick den ljusa med mig, men jag blandade den med Dr Haushkas tonade dagkräm, det blev väldigt bra för mig. Jag beställde den mörka BB-creamen också och blandar, gillar nyansen emellan bättre. Kanske du kan blanda din BB-cream med en vanlig dagkräm för ljusare färg och bättre glid? Bara en tanke :)
    (Vad många stavningar på kräm, créme, cream man kör med förresten:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tänkte med på att blanda men samtidigt vill jag testa den "som den är" med. :-) Jag har ändå en annan foundation som jag tänkte testa innan dess. Men jag kan absolut tänka mig att blanda upp den för den var trögjobbad (iallafall den som var i min flaska/hur den beter sig i ansiktet).

      Radera
  3. Looking very nice. Is the light shade not too skimmering? x

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Audrey! The light Fair Opal is matte, no shimmer at all. :)

      Radera
  4. åh så kul, jag har väntat jättelänge på den bbkrämen! ganska högt pris dock, hur blir redultatet av den mörkare? glow eller matt? berätta allt! :-)

    allt gott katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart! Den ljusa är matt och den mörka skimmrar lätt i bronze/guld. :-) Jag har bara den ljusa hemma för test så det är den som jag kommer att recensera framåt.

      Radera
  5. hi! how is the coverage? :) do u feel it heavy on your skin? thank you!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Debby! :-) I've just completed a test on an another foundation så next up is this one to test! Just tried it once so I cannot say to much yet. Keep an eye on my blog for review! :-)

      Radera