måndag 9 juli 2012

Recension - Lotus Pure Organic Mascara

Lotus Pure Organics Mascara är en 100% ekologisk mascara som genom att kombinerar ekologiskt kaffeextrakt med risprotein och solrosolja ska vårda fransarna samtidigt som de täcker, fyller, och förlänger med varje drag av borsten. Mascaran är vattenfast.
Lotus mascara är en 100% USDA certifierat ekologisk mascara och innehåller inga syntetiska konserveringsmedel, petrokemikalier, parabener, dofter eller FD & C färgämnen. Den är heller aldrig testad på djur.

Detta är en utav de bästa mascarorna jag har provat! Till att börja med är hylsan snyggt kromad och stilren, borsten är tjock och lätt att arbeta med trots sin storlek. Konsistensen är lagom fuktig, färgen är väldigt pigmenterad och mascaran doftar bärigt. Det är en ren fröjd att jobba med Lotus Mascaran, bara på ett par svep får jag fina långa och tjocka kolsvarta fransar utan att klumpa sig. Det går bra att jobba upp volymen ännu mer genom att – som jag brukar göra – zick zacka med borsten medans jag drar den ut från roten längs ögonfransarna.

Mascaran håller och ser bra ut hela dagen – med undantag för att den ibland vill svärta ovanför eller falla ner nedanför ibland, t ex vid träning men också under en stillasittande dag. Detta verkar vara vanligt för naturligt mascaror och den verkar göra det främst om huden är fet över eller under ögat. Så jag brukar grunda bra med minrealfoundation runt ögat för att få den att inte kladda på huden runtomkring ögat.

Mascaran beskrivs som vattenfast och den kräver lite extra tvättning kring ögat alt. ögon make up remover för att lossna. Jag har inte testat den i vatten då jag oftast inte bär smink när jag badar, så det låter jag vara osagt.

Plus
-         Ger långa snygga kolsvarta fransar
-         Lättjobbad och klumpar inte
-         Luktar gott
-         Bra hållbarhet över lag
-         Förlänger fransarna

Minus
-         Faller ner under ögat ibland

Betyg - Jag vill gärna ge den 10a rakt av men eftersom den faller ner lite under ögat ibland så får den nöja sig med en stark 9a. Den här kommer jag absolut att köpa igen!

Pris 219 kr för 9 gram och finns att köpa på Swedish Beauty Factory.

English: Review of Lotus Pure Organic Mascara. The best organic mascara I've tried! I get long black lashes, it has a nice packaging, great brush that is easy to work with and smells like berries. Only one bad thing, It tends to fall below the eye och smear above the eyelid. This seems to be the natural/organic mascaras biggest challenge. I solve it quite good to use my mineral foundation as a good base around the eye-area. Overall - a grat mascara that I will buy again!

8 kommentarer:

  1. Tack! Jag är supernöjd med den! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, verkligen snyggt Mona, kul att du gillade den:)

    SvaraRadera
  3. Tycker den sag jattebra ut :D x

    SvaraRadera
  4. Hej! Har du provat både Lotus och Unes mascara? I så fall, vilken upplever du kladdar/trillar av minst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att Une's mascaror håller bäst utav dessa två men gillar verkligen konsistensen på den här. :)

      Radera