onsdag 30 november 2011

Recension - Ricinolja i håret


Nu har jag provat att massera in Ricinolja i hårbottnen i lite mer än 2 månader så jag antar att det är många som är nyfikna på en resultatet!

2-3 gånger i veckan har jag masserat in Ricin-olja i hårbottnen. Jag har använt en kam och ”benat” håret och masserat in oljan i hårbottnen successivt så jag tillslut jobbat igenom hela skalpen (förutom mitt bak på huvudet). Därefter har jag låtit oljan sitta i ungefär 30 minuter innan dusch. Ett bra tips för att få ut oljan ur håret är att schamponera innan du blöter huvudet och låta schampot sitta i några minuter innan du tvättar ur som vanligt. Ricinolja är nämligen väldigt fet och svår att tvätta bort.

De första veckorna tyckte jag att oljan gjorde underverk för håret, det kändes lent och mjukt och såg glansigare ut, men jag märkte inget på hårväxten. På före och efter bilden har det gått ungefär 2,5 månader. Jag tycker inte att jag märkt något speciellt på tjockleken, men det är kanske inte så konstigt för att få ett resultat på det så borde man hålla på i minst ett halvår innan man kan märka av det. Jag ser inte heller något speciellt på längden, mitt hår är redan ganska långt och ett hårstrå växer i genomsnitt 1 cm per månad i snitt. Däremot tycker jag mig ana lite mer småhår än vanligt som sticker ut!

Jag ställer mig faktiskt skeptisk till att det är just Ricinoljan i sig som får håret att växa, då Ricinolja inte tas upp så lätt utav huden. Jag undrar om man inte lika gärna skulle kunna använda Jojobaolja, Kokosolja, Mandelolja eller liknande? Däremot kan jag tänka mig att det är kombinationen massage + olja som stimulerar hårbottnen och gör den till en mer hälsosam och gynnsam miljö för hårväxt, vilket i sin tur gör att många upplever att håret växer fortare.

Jag fick även frågan om det inte skulle fungera att använda Ricinolja för att gynna tillväxten utav fransar och bryn. På brynen testade jag att massera in Ricinolja, men märkte ingen skillnad. Jag skulle inte rekommendera att ha det i fransarna, dels för att den är så fet och svår att tvätta bort (tänkt själv att få det i ögat!) och för att det faktiskt stod på flaskan att man skulle undvika att få det i ögonen.

Jag kommer inte fortsätta använda Ricinolja, då jag tycker att den är alldeles för fet och för att jag inte anser att den har tillräckligt bra och närande egenskaper, utan kommer troligen använda mitt kokosfett/olja eller inhandla någon annan olja som är bra för huden, och då använda lite mer sporadiskt som hår-mask / hårbotten-massage.

Vad tycker ni? Har ni andra erfarenheter, testar ni just nu eller är ni sugna på att prova?

79 kommentarer:

  1. Ricinoljan har ungefär samma effekt på mig. Tvättar bara håret en gång i veckan så det är så ofta jag använt den. I början är effekten större och håret återfuktas och blir mjukt men det blir det väl oavsett olja tror jag. Tycker att det fungerar utmärkt för att hålla fransarna i god form även om de inte växer märkbart. Inget problem om det kommer in lite i ögat vad jag märkt. Superskönt att man får återfuktning på huden precis kring fransarna. Oftas är det inget kvar när man vaknar på morgonen och det räcker att tvätta av med vatten.

    Du har väl redan sett mitt inlägg men här är det:
    http://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/11/27/uppdatering-pa-ricinoljeprojektet/

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid! Tack för din kommentar och tillägg om ricinoljan. :) Skönt att bara behöva tvätta håret en gång i veckan, ditt hår måste må jättebra! Läste ditt inlägg och vi har ganska lika uppfattning.
    Jag provade faktiskt att ta det på ögonfransarna men det funkade inget vidare med mina linser på morgonen så jag kanske ska prova lite kokosfett även på dem istället. :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Nu har jag använt ricinolja i håret i en vecka. Jag märkte att håret har fått bättre kvalité samt har jag också fått små hårstrån här och där i huvudet, vilket är bra nu när det är vinter och håret är ganska seg på att brytas. Men jag kan faktiskt tycka att ricinolja är bra för håret och liksom tillväxten. Ögonfransarna har jag också testat förut när jag var tonåring, och det fungerade bra! Nu brukar jag också använda ricinolja i ögonframsarna då och då. Märkt att ögonfransarna har blivit lite fylligare, vilket är bra tecken! Så nu återstår det att se om det ger någon effekt på håret i längden och tjockleken.

    SvaraRadera
  4. Jag har nu använt ricinolja i 2 månader och jag kan rent ut säga att den är otrolig bra. När jag började använda var längden på mitt hår över brösten och nu är den nästan vid naveln, det har även blivit fylligare och jag insåg också att det växer ut nya hårstrån. Jag tänker att fortsätta med det och rekommenderar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej :) jag har nämligen tappat en hel del av mitt hår o har nästan "kala" fläckar om man säger så . Har mått skit länge . det jag undrar lite nu om ni tycker jag borde prova det ? Du har väl sett att du fått lite nya hårstrån ?! menar du att du har tunt hår och du fått mer eller ?? tacksam för svar :) / maria

      Radera
    2. Testa priorin....kalas för hår och naglar;)

      Radera
  5. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter tjejer! :) Verkar som att vi har liknande upplevelser men att det går bättre för några och sämre för några. Personligen tror jag det beror på vilket utgångsläge hårbottnen har och helt enkelt genetik. Men vad jag helt klart tror på är att hårbottnen mår bra utav massage + olja och skapar en gynnsam miljö för hårväxten.

    SvaraRadera
  6. vart hittar man denna oljan ? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apoteket, Hälso-kostbutiker och via webshoppar.

      Radera
  7. Finns att köpa på Apoteket för 42 kr. :)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Hej! Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter av ricinoljan. Den verkar fungera väldigt olika för alla, men för mig har den fungerat riktigt bra. Håret känns mycket starkare än förut, fäller nästan ingenting längre och det har växt en hel del! ca 5 cm på en månad, finns före och efter bilder här om ni vill se: http://tanjalundberg.blogg.se/2011/december/ricinolja-fore-och-efter.html . Lycka till :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig Tanja! :)

      Radera
    2. Oj! Wow, vilken skillnad på längd Tanja! Helt otroligt! Själv har jag oxå testat att använda ricinolja i håret och jag kan inte annat än hålla med dig, det fungerar! Har själv tagit före och efter bild efter en månad, men fick dock inte lika långt hår som du. Men ändå, STORT resultat!

      Har oxå testat att applicera in det i ögonfransarna - Det är en hitt kan jag säga, har gjort rent en mascara borste som jag doppar i ricinoljan. Tvättar bort min make up helt och penslar på oljan på fransarna innan jag ska sova. Sover med det och låter fransarna suga in oljan. Har märkt en otroligt stor skillnad. Fransarna känns starkare, fylligare och bättre. Även upplevt att de blivit något längre! Jag rekomenderar detta starkt!

      http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/ricinolja-kallpressad

      Bra mycket bättre pris än på apoteket, 60 ml för 45 :-, detta räcker nämligen ingenstans!

      Ha det bäst! :)

      Svarar anonymt för att jag inte har någon utav följande alternativ.
      mareve12345@hotmail.com

      Radera
  9. Vad jag har hört så är det inte bra att massera in oljor i hårbotten då det kloggar igen hårporerna och det verkar faktiskt egentligen ganska vettigt. Men det jag tror funkar är nog kosttilskott och vitaminer eftersom det är något som man äter och kroppen tar upp på ett helt annat sätt!
    klippte nyligen mitt hår och började äta hårform. Har ätit det i knappt 1 månad och jag ska testa någon månad till, hoppas på att det ska hjälpa till med hårväxten hahah :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande! ÅTerkom gärna om hur det gick med Hårform-kuren. :)

      Radera
  10. Kallpressad rapsolja funkar prima.
    Mätta håret i omgångar med olja, tvätta som vanligt med schampoo och balsam.

    Hårbotten ska inte dränkas med oljan, och anledningen att många känner skillnad på håret efter tex ricinolja är att man antagligen tvättat sönder håret och mättat det med hårprodukter.

    Mitt hår är ca 1,40 långt och tjockt som en indiers och jag gör oljekuren en gång i veckan i samband med hårtvätt.

    Massera gärna hårbotten men gör det med det naturliga fettet som finns där.

    SvaraRadera
  11. Använder ni den oljan från apoteket eller borde man köpa någon dyrare variant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså vad är frågan? Är det: Kan man använda produkt som kostar under en femtiolapp eller är samma produkt bättre om den kostar 200? Lite diva-aktig fråga!!

      Radera
    2. Hej Cecilia och Anonym! Jag skulle rekommendera att ni köper den kallpressade varianten och vilket märke det sedan är spelar ingen roll.

      Radera
  12. För er som det hade funkar så bra ,Ska man ha oljan i hårbotten eller i hela håret?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag använder min ricinolja såhär, kupar min hand så att den blir lätt skålformad. Tar en klick och börjar applicera in det i torrt hår, masserar lite åt gången noggrant i hårbotten samt sidorna, längderna och topparna. Brukar dock strunta i bakhuvudet eftersom det kan vara svårare att få bort oljan sen.

      Förut väntade jag alltid en halvtimme med min olja i huvudet, man såg minst sagt ut som en dränkt råtta. Efter en halvtimme har jag sköljt ur det ca: 3-4 ggr med schampo i hårbottnen, har lixom applicerat upp ett vitt tjockt skumm och masserat hela hårbottnen noggrant för att vara säker på att all olja försvunnit. Sedan har jag gått på med enbart balsam i längder och hårtoppar.

      Sköljt ur det och handukstorkat samt fönat upp håret som vanligt, vid varje behandling har jag upplevt en enorm WOW skillnad. Håret har inte bara blivit mjukare, det har blivit glansigare, starkare och betydligt mer volym än vad jag tidigare upplevt att jag fått av en hårtvätt.

      Gjorde detta i en månads tid, tvättade håret ca: 2-3 ggr i veckan. Tog en före bild samt en efter bild. Och det BLEV skillnad. Håret blev längre. Så nu tvättar jag håret med ricinolja varje gång jag måste tvätta håret. Fast blir dock en väntetid på 10 min nu för att en halvtimme känns lite segare. Men har redan märkt resultat, håret har blivit längre, och fått alla de positiva håregenskaperna som jag nämnt tidigare. Så. Det är helt klart värt ett försök!

      Och för er som är skeptiska mot ricinolja i ögonfransarna - Don´t be.! Testa!
      Gör som jag, gör rent en mascara borste, doppa den i flaskan och applicera på dina fransar efter avlägsnad make up. En succe för både dig och dina ögonfransar! Jag är iaf super nöjd! :)

      Med Vänliga Hälsningar
      Denice

      Radera
  13. Hej , du ska börja med att massera in oljan i hårbotten och sen kan du ta litet av oljan på resten av håret men se till så att håret inte dränks med oljan för det kan bli väldigt svårt att få bort...

    SvaraRadera
  14. Plus att det blir väldigt fettigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit på att oljan är lättare att få bort med tvål än med schampo...

      Radera
    2. Jag tyckte faktiskt oljan hjälpte litegrann mot mjäll :) Kika i min recension ovan.

      Radera
  15. Hej allihopa! Tack för era tips och frågor :) Som sagt, alla verkar få olika resultat, för vissa är det en mirakel-produkt och för andra - not so much. Fortsätt kommentera och berätta om era egna tips och erfarenheter!

    För er som undrar hur an ska applicera och tvätta ur oljan, kika längre upp i min recension för där har jag skrivit precis hur ni ska göra.

    SvaraRadera
  16. tack gode att jag hittade din blogg! jag har suttit i DAGAR och letat efter "bra hår tabletter" jag skall absolut pröva detta, och jag säger tack till dig! du har gett mig hopp om att jag kanske kan få ett bättre självförtroende och må bättre och känna mig snygg. Har en fråga, blir håret jätte fett när man har i denna olja? tänkte om man kunde ta oljan i håret på kvällen och gå till skolan dagen efter?

    TACK, YOU MADE MY DAY! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jeanette!

      Du ska INTE sova med ricinoljan, du kan däremot tvätta håret med oljan,

      Jag använder min ricinolja såhär, kupar min hand så att den blir lätt skålformad. Tar en klick och börjar applicera in det i torrt hår, masserar lite åt gången noggrant i hårbotten samt sidorna, längderna och topparna. Brukar dock strunta i bakhuvudet eftersom det kan vara svårare att få bort oljan sen.

      Förut väntade jag alltid en halvtimme med min olja i huvudet, man såg minst sagt ut som en dränkt råtta. Efter en halvtimme har jag sköljt ur det ca: 3-4 ggr med schampo i hårbottnen, har lixom applicerat upp ett vitt tjockt skumm och masserat hela hårbottnen noggrant för att vara säker på att all olja försvunnit. Sedan har jag gått på med enbart balsam i längder och hårtoppar.

      Sköljt ur det och handukstorkat samt fönat upp håret som vanligt, vid varje behandling har jag upplevt en enorm WOW skillnad. Håret har inte bara blivit mjukare, det har blivit glansigare, starkare och betydligt mer volym än vad jag tidigare upplevt att jag fått av en hårtvätt.

      Gjorde detta i en månads tid, tvättade håret ca: 2-3 ggr i veckan. Tog en före bild samt en efter bild. Och det BLEV skillnad. Håret blev längre. Så nu tvättar jag håret med ricinolja varje gång jag måste tvätta håret. Fast blir dock en väntetid på 10 min nu för att en halvtimme känns lite segare. Men har redan märkt resultat, håret har blivit längre, och fått alla de positiva håregenskaperna som jag nämnt tidigare. Så. Det är helt klart värt ett försök!

      Och för er som är skeptiska mot ricinolja i ögonfransarna - Don´t be.! Testa!
      Gör som jag, gör rent en mascara borste, doppa den i flaskan och applicera på dina fransar efter avlägsnad make up. En succe för både dig och dina ögonfransar! Jag är iaf super nöjd! :)

      Med Vänliga Hälsningar
      Denice

      Radera
  17. Hej Jeanette! Tack för din fina kommentar. Håret blir väldigt fett så jag skulle inte rekommendera att ha det under dagen för det kommer troligen se stripigt ut. :) Lycka till och berätta gärna hur det gick!

    SvaraRadera
  18. Moroccanoil !!! Vid detta laget måste de flesta hört talas om detta varumärke? produkterna är optimerade för hår och baserade på arganolja. Tränger lätt in i håret utan att bli fett eller kladdigt, återfuktar både hår och hårbotten. Otroligt bra hårprodukter! kolla på antingen moroccanoil.com eller en svensk blogg moroccan-oil.se

    Idag finns Moroccanoil på typ varenda en frisörsalong och nätbutik att köpa.

    Även den sämsta och billigaste håroljan du kan köpa på ICA är 1000 gånger bättre och hälsosammare att använda i håret än Ricinolja, snälla, för er egen skull; använd ricinolja för rätt ändamål! Det är ett laxeringsmedel inte en hårprodukt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morroccan oil är inte heller bra för håret i längden. Arganolja är "den riktiga" morroccan oil, då det är huvudingrediensen i morroccan oil, men utan alla onödiga kemikalier som tillsats!

      Radera
  19. Hej! Har använt Ricinolja i ungefär 2 veckor nu, men har än inte sett något resultat men hoppas det kommer! Undrar bara ifall någon av er vet ifall man MÅSTE tvätta håret efter varje gång man masserat in oljan? Kan man låta oljan vara över natten? Tacksam för svar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan nog låta ricinoljan sitta i över natten, men lägg en plastpåse på, annars dränker du ner hela dynan med oljan!

      Annars, såg att nån tvättade håret med tvål för att få bort oljan. Tvål är VÄLDIGT uttorkande både för hårbotten och hårstrået så det blir ungefär + - noll att använda oljan då. Blanda istället 1-2 ägg med lite askorbinsyrapulver, blanda och massera in i hårbottnen och håret 2 gånger så går oljan ur. Blandningen är proteinrik så vet ni med er att ert hår har svårt med protein så använd inte den metoden.

      Radera
    2. Hej anonym!

      Jag skulle INTE rekomendera dig att sova med oljan i huvudet under natten, du förstör både sängkläder och hår, eller håret blir inte förstört av att du sover med det. MEN det blir otroligt fett till dagen efter, mitt tips till dig är följande! :) Men det är bara ett gott råd, sen gör du givetvis som du själv vill!

      Jag använder iaf min ricinolja såhär, kupar min hand så att den blir lätt skålformad. Tar en klick och börjar applicera in det i torrt hår, masserar lite åt gången noggrant i hårbotten samt sidorna, längderna och topparna. Brukar dock strunta i bakhuvudet eftersom det kan vara svårare att få bort oljan sen.

      Förut väntade jag alltid en halvtimme med min olja i huvudet, man såg minst sagt ut som en dränkt råtta. Efter en halvtimme har jag sköljt ur det ca: 3-4 ggr med schampo i hårbottnen, har lixom applicerat upp ett vitt tjockt skumm och masserat hela hårbottnen noggrant för att vara säker på att all olja försvunnit. Sedan har jag gått på med enbart balsam i längder och hårtoppar.

      Sköljt ur det och handukstorkat samt fönat upp håret som vanligt, vid varje behandling har jag upplevt en enorm WOW skillnad. Håret har inte bara blivit mjukare, det har blivit glansigare, starkare och betydligt mer volym än vad jag tidigare upplevt att jag fått av en hårtvätt.

      Gjorde detta i en månads tid, tvättade håret ca: 2-3 ggr i veckan. Tog en före bild samt en efter bild. Och det BLEV skillnad. Håret blev längre. Så nu tvättar jag håret med ricinolja varje gång jag måste tvätta håret. Fast blir dock en väntetid på 10 min nu för att en halvtimme känns lite segare. Men har redan märkt resultat, håret har blivit längre, och fått alla de positiva håregenskaperna som jag nämnt tidigare. Så. Det är helt klart värt ett försök!

      Och för er som är skeptiska mot ricinolja i ögonfransarna - Don´t be.! Testa!
      Gör som jag, gör rent en mascara borste, doppa den i flaskan och applicera på dina fransar efter avlägsnad make up. En succe för både dig och dina ögonfransar! Jag är iaf super nöjd! :)

      Med Vänliga Hälsningar
      Denice

      Radera
  20. Att hälla laxermedel i håret är ingen vidare bra idé. Det leder inte till längre hår, istället leder det till finnar och eksem i hårbotten, samt mjäll.

    http://www.aftonbladet.se/sofismode/salongen/article14162652.ab

    SvaraRadera
    Svar
    1. har du fått mjäl själv? aftonbladet skriver vad som helst..

      Radera
    2. Min hårbotten blev faktiskt bättre undertiden jag använde oljan i håret, och jag mjällade mindre. Jag märker att det har kommit tillbaka lite mer igen efter jag slutat med oljan.

      Radera
  21. Jag håller på med ricin olja nu och märker ingen större skillnad på håret men på ögonfransarna :O de är jätte mycket längre!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Skriv gärna igen och berätta om ditt resultat. :)

      Radera
    2. Carpe Diem!

      Vad häftigt, hur länge har du kört med ricinoljan på ögonfransarna? :D
      Skriv gärna och berätta hur du gått till väga för att använda detta i fransarna!
      Vi har ju väldigt många olika metoder, och kanske du har före och efter bilder du kan visa! Vore iaf väldigt kul att se, för detta är någonting som jag själv har bommat då jag använt oljan till mina fransar!

      Med Vänliga Hälsningar
      Denice

      Radera
  22. har precis börjat använda oljan, men jag har jätte svårt att få ner den i hårbotten.
    Är det viktiga att oljan ska nudda hårbotten eller är det längst ner vid hårrötterna?
    jag får bara all olja i håret och inget på själva huden. hur ska det vara för att det ska fungera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ska ner i hårbottnen! Testa att göra en bena, massera i oljan, gör sedan en nu bena ca 1-2 cm om den du precis gjorde och upprepa. :)

      Radera
  23. Jag som är en 60-åring, är väldigt gammal jämfört med er! Men mitt tunna, torra, sönderpermanentade hår har blivit som ungdomens hår! Tjockt, underbart! Det som jag inte gillar är den "tjocka" ricinoljalukten i håret dagen efter. Lukten försvinner så småningom. Kan säkert tvättas bort med massor av shamponeringsomgångar, men jag vill bara tvätta håret en gång efter oljan. Men om ni kunde se resultatet skulle ni häpna! Torra spretiga toppar är lena och krulliga! Dundermedicin för mitt hår! Jag har nu börjat låta håret växa, får redan jättefina uppsättningar, med TJOCKT hår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken solskens-historia! Kul att höra att det fungerade så bra för dig. :)

      Radera
    2. Åh gud så trevligt för dig. Glad för din skull.

      Själv sitter jag med första omgången i håret.
      Äter en hel del medicing bla cellgifter, dock en liten dos för min reumatiska värk, och varje morgon ser jag alla dessa hårstrån på lakan och kudde =/

      Så nu ska jag misanna testa med ricinoljan. Kosttillskottet MSM är också bra för både hår och naglar.
      Det är bra för en himla massa. Det kör jag med. Allt för min kropp ska må bättre =)

      Lite länka som Ni kan läsa. Jag kör det, min hund får det, mina föräldrar och en del vänner.

      http://www.msmse.com/information_om_msm/

      http://www.tahorseware.se/pub_docs/files/msm.pdf

      http://www.ion-silver.com/msm.lignisul.htm

      Radera
  24. Hejsan. vart har du köpt din ricinolja?
    apoteket, vart på apoteket hittar man den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte min i en hälsokost-butik, men det finns även via Apoteket, Life, web-butiker mfl.

      Radera
  25. spännande vad enkelt allting kan vara egentligen!? :-) jag har lagt ner tusentals kronor på min överkänsliga eksembenägna hud..utan resultat, enda som hände var att mina problem förvärrats..tills! jag slutade använda avancerade produkter proppade med kemikalier och började ist använda den olja jag hade hemma att smörja mitt ansikte med som då var sesamolja! eksemfläckarna gick ned på bara några dagar! :-) inom en vecka var de borta. nu har jag börjat med kokosolja både som ansiktstvätt (ibland med vanligt socker som tillsats för scrub) och sedan kokosolja att smörja ansiktet med.. återstå att se om det funkar lika bra :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att läsa din historia! :) Så skönt för dig att genom att välja enkla rena och naturliga produkter så fick du bukt med ditt eksem. Det är så det ska fungera! De syntetiska ingredienserna spädde nog på ditt eksem istället för att hjälpa kroppen att få bort dem.

      Jag har hört att både sesamolja (har vänner som använder det) och kokosolja är utmärkta återfuktare och universalprodukter. Jag har bara testat kokosoljan av dessa två och älskar den, det är min multiprodukt.

      Radera
    2. Anonym:

      Kolla dessa länkar nedan. Just MSM är väldigt hjälpsamt mot just eksem. Man blandar ut MSM i vatten eller jucie. Man börjar med ett kryddmått och ökar sakta upp.

      Det finns även en salva som heter: EMS och den använder du utvärtes. Kolla här: http://www.ion-silver.com/index.htm


      http://www.msmse.com/information_om_msm/

      http://www.tahorseware.se/pub_docs/files/msm.pdf

      http://www.ion-silver.com/msm.lignisul.htm

      Lycka till//Anneli

      Radera
  26. Hej, jag har fått tips av alla mina tjej kompisar..
    MEst med utländsk påbrå och dom har alla fått tjockare, längre och friskare hår... och alla rekomenderar det varmt.
    Ocha tt det verkligen funkar.
    Så nu tänkte jag testa själv, men min fråga är, masserar man in det på torr el fuktigt hår?
    tack //C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har använt det i torrt hår innan jag tvättar håret. :)

      Radera
  27. jag har sett jätte många fråga om man ska ha i det i fuktigt eller torrt hår, men ingen svarar på det, såå ska man ha det i torrt eller fuktigt hår? :) tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har använt det i torrt hår innan jag tvättar håret. :)

      Radera
  28. jag har redan MYCKET håravfall, bör jag använda detta då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Om du har väldigt mycket håravfall så är det svårt för mig att avgöra, kanske ska du konsultera med en läkare först för att se så det inte finns något annat bakomliggande som påverkar ditt håravfall? Men annars tycker jag absolut du kan prova med ricinolja eller annan ekologisk olja och se om det hjälper din hårbotten. Hoppas svaret hjälper dig!

      Radera
  29. bra !!!!!!!!!!!!<333333333333333333

    mvh : bögla jhonsson

    SvaraRadera
  30. Hej jag har problem med mitt hår: jag hat lagt ner 8000kr under 1år bara för mitt hår och Inge av de jarhjäpt. Pengarna var för resa som jag har sprat de i 2år. Finns det hjäpt? Har använt priorin 2 månder och ricinolja i en månad och ser inte sklinader. Hjälp har inga pengar kvar:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym! Det var tråkigt att höra att du har sådana problem. :( Om du har väldigt mycket håravfall så kanske du ska konsultera med en läkare först för att se så det inte finns något annat bakomliggande som påverkar ditt håravfall? Men annars tycker jag absolut du kan prova med ricinolja eller annan ekologisk olja och se om det hjälper din hårbotten. En liten flaska kallpressad Ricinolja kostar omkring 50-lappen så det är ingen stor kostnad om du vill testa kuren. Hoppas att du får bukt med din hårbotten!

      Radera
  31. Kör på aloe vera! Det stimulerar enzymerna i håret. Och köp Redken intra force! Bästa som finns.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  32. Hejsan,
    själv så började jag använda ricinolja förra året men slutade med det eftersom jag inte hade tid över för det, men nu så har jag börjat igen för att håret har blivit så mkt tunnare. Första gången jag använde oljan så märkte jag stora skillnader, jag tappade inte hår längre och håret blev mjukare.
    Men eftersom ricinoljan är så fettig så rekommenderar jag att man blandar den med antingen mandelolja eller olivolja. Jag använder olivoljan som jag oxå använder för matlagningen. Sen så har jag oljan i håret under dygnet eller under natten så sköljer jag av på morgonen. Men det jag skulle också rekommendera är att inte tvätta håret så mycket att all fett har gått bort, det skulle nog räcka med 2 ggr schampo.

    SvaraRadera
  33. yes kan ta en stark öl det löser upp fettet om det svårt att få ur fettet ur håret !;) jag har bara testat ricie olja i 2 dagar i rad använde dock schampo och balsam men öl ska vara bra för håret med. och jag har märkt redan att det vissa hårstrån som sticker ut jag med, efter jag använd oljan haha:) men på resultatet får jag vänta på några veckor.

    SvaraRadera
  34. Har inte läst igenom alla ovan kommentarer, men jag är inne på min första vecka med ricinojan och vill bara ge som förslag att testa att skölja igenom håret efter ni låtit ricinet "verka" och massera sedan i Balsam INNAN schampoonering, då "lika löser lika". Tar man schampoo, måste man schampoonera nedrans många gånger för att få ut fettet. Men tar man en "dos" balsam och massera in i hårbotten försvinner allt fett från ricinet på en gång ( håret blir inte extra fett av att massera in balsam i hårbotten), sedan tar ni schampoo och avslutar med balsam, håret kommer känns som vanligt efter första balsammasseringen, bara lite extra lent från ricinolja :)

    SvaraRadera
  35. Hej!

    Ska man ta oljan i hela håret? kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sanna! Jag tar det i hårbottnen och sedan drar jag ut överskottet i längderna i håret och låter det verka.

      Radera
  36. Hej! Är lite sen att fråga nu, men jag köpte ricinolja och tänkte börja med det, men kan man låta den sitta i håret i flera dagar? Alltså, om man precis har tvättat håret och lägger i den då kanske man inte vill tvätta en gång till samma dag, är det ''dåligt'' för håret att låta det sitta i flera dagar? eller är det något man inte borde? Tacksam för svar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. om du låter det sitta i i flera dagar kommer du gå runt och se allmänt flottig ut. Det är inget råd jag gärna vill ge dig, jag skulle tipsa dig om att göra en helt vanlig hårtvätt utav det. Förut tvättade jag håret super nogrant varje gång jag skulle tvätta håret. Det var typ slaviskt att det ALLTID skulle sitta i en halvtimme innan jag tvättade ur det. Men detta tar ju rätt mkt tid och ork att hålla på med, så jag gav upp rätt snart! Tvättar dock mitt hår med det fortfarande VARJE gång jag tvättar håret. Men låter det enbart sitta i ca: 10 min en kvart nu. Ibland bara 5 min. Men har verkligen märkt ett STORT resultat ändå, håret känns tjockare, längre och fluffigare.. Jag är mycket nöjd med mitt resultat..

      Smörjer in oljan som vanligt i torrt hår, lite åt gången - ingen stor klick eftersom det är så drygt.! Applicerar in det i hela hårbottnen, på sidorna samt i längder och hårtoppar. Undviker dock att ta oljan i bakhuvudet - kan kännas svårare att få ur oljan då!

      Låter det verka i håret ca: 10-15 min (5 min) ibland när jag känner mig lite stressad, typ som till skolan.

      Använder enbart Schampo
      I hårbotten och jobbar upp ett vitt tjockt skumm, är noggran överallt i hela huvudet så jag verkligen fått ur allt, brukar känna efter rätt många gånger genom att massera hårbottnen med fingrarna. Ursköljning: Oftast 2-3 ggr.

      Balsam
      I längderna och hårtopparna. knådar jag lite med händerna i längderna och hårtopparna och sköljer sedan ur. Ursköljning: Brukar räcka med 1 gång.

      Handduktstorkar håret samt fönar upp det - Har ALLTID i värmeskyddsspray för att skydda mot förslitningar, har även balsamspray efter att jag fönat upp håret. Brukar bli ett mycket bra resultat!!

      Detta gör jag varje gång jag tvättar håret, och ricinoljekuren kör jag med så fort jag känner att jag behöver tvätta håret. Vilket kan bli 1-2 ggr i veckan!

      Kan tillägga att jag kör med vanligt schampo och balsam, har aldrig några specialprodukter i mitt hår. Inga speciellt kända märken osv. Tar det jag har hemma i skåpet och det kan bli precis vad som helst. Så, för er alla där ute som är sugen på att testa detta! TVEKA INTE!

      Och tillbaka till dig Anonym!
      Ha inte i ricinoljan i flera dagar och SOV INTE med den, bättre att göra som jag skrivit ovan! Bara ett gott råd! :)

      Med Vänliga Hälsningar
      Denice

      Radera
    2. Vad jag inte förstår är varför du ger samma subjektiva råd om och om igen när du inte är påläst genom ämnet. Det fungerar visst att sova med ricinolja i håret. För många så blir håret bättre ju längre man har i oljan. Och man ska inte alls tvätta håret med schampoo och särskilt inte 2-3ggr. Schampoo innehåller sulfater som torkar ut hårbotten och av överdosera det leder bara till en hårbotten med problem. Om man läser på om ricinolja så inser man att BALSAM är det bästa för att tvätta ur olja. Lika löser lika och eftersom både balsam och olja är fett så tvättas det bort enkelt. Och nej, håret blir inte alls fett eller smutsigt av att endast använda balsam - tvärtom! Man kan tvätta håret allt mer sällan till och med. Jag rekommenderar att man använder ett balsam som är ganska fett och inte för lätt. Själv använder jag TRESemmes Naturals nourishing moisture conditioner. Det är viktigt att använda rikligt med balsam och att massera hårbotten så att man är säker på att man får ut allt. Man kan gärna låta balsamet verka lite innan man sköljer ur det. Sedan ska man skölja mycket noggrant så att balsam och olja inte finns kvar i håret. Man kan avsluta sedan med antingen balsam eller inpackning i längderna som vanligt! Hoppas att detta var till hjälp.

      Radera
  37. Hur ofta tar du ricinolja? Var dag eller? :D
    Svara garna pa min blogg, kan inte se svar fran andra bloggar :P

    SvaraRadera
  38. Hej hur länge ska man det sitta i ögonfransarna och sköljer man ögonen som vanligt efteråt Med vänlig hälsning,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isabelle!

      Jag tvättar bort mitt smink som vanligt på kvällen, doppar ner min rentvättade mascara borste i ricinoljan, applicerar in det som en "vanlig mascara", låter det sitta i under hela natten och tvättar endast ögonen som vanligt på morgonen innan jag gör samma procedur igen, väntar en stund med ricinoljan i fransarna och målar sedan på mascara. När kvällen kommer, tvättar jag bort mascaran och penslar på ricinoljan o så där håller det på! :) Märker faktiskt en STOR positiv skillnad när jag börjat med detta, ögonfransarna känns tjockare, starkare och längre! Värt ett försök iaf tycker jag! :)

      Radera
  39. För alla er som inte sett detta om ricinolja, titta hit. Detta är betydligt mycket bättre pris än på apoteket! Bara ett tips! :)

    http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/ricinolja-kallpressad

    SvaraRadera
  40. Hej anonym!

    Skulle det stå, förlåt, blev lite dubbelsyn!
    Jag tvättar bort mitt smink som vanligt på kvällen, doppar ner min rentvättade mascara borste i ricinoljan, applicerar in det som en "vanlig mascara", låter det sitta i under hela natten och tvättar endast ögonen som vanligt på morgonen innan jag gör samma procedur igen, väntar en stund med ricinoljan i fransarna och målar sedan på mascara. När kvällen kommer, tvättar jag bort mascaran och penslar på ricinoljan o så där håller det på! :) Märker faktiskt en STOR positiv skillnad när jag börjat med detta, ögonfransarna känns tjockare, starkare och längre! Värt ett försök iaf tycker jag! :)

    SvaraRadera
  41. Hej!
    Idag köpte jag ricinolja och sen blev jag lite tveksam. Läste en hel del på nätet att den har dåligt effekt på hår eller hårbotten. att man kan få utslag,exem finnar mm.
    Men efter att ha läst alla positiva erfarenheter, tänker jag testa den.

    SvaraRadera
  42. småhår som sticker ut är hårstrån som gått av!
    nästan alla sånna här före och efterbilder på just
    laxermedel i håret så tycker jag att efterbilden ser
    mer nött ut.

    de sliter på håret.!

    gällande det där med champo nåpgra minuter innan
    ursköljning är inte heller att rekommendera eftersom
    att champo torkar ut håret. Ju mer löddrigt champo ju
    mer nöter det på håret. Ju längre du har i champot
    desto mer sliter det och torkar ut håret.

    Håret mår bäst av sina natuliga fetter och kommer
    bara att nötas av att sätta dit massa laxermedel,
    oljor och dyrligt.

    För att få håret att växa snabbare ska man hålla
    det i gott skick! Tvätta hälst bara med champo en
    gång i veckan. Med bara vatten eller alternativt lite
    lite balsam där emellan.

    gnugga inte med handuken, vrid ur håret.
    borsta utan att slita.
    sätt inte upp håret när det är blött.
    sov inte med blött hår.
    kipp lite lite gran i topparna var femte vecka.

    ett friskt hår växer mycket snabbare än
    ett hår i dåligt skick. Att klippa pyttelite i
    topparna var femte vecka hjälper håret att må bra
    och växa

    SvaraRadera
  43. Har testat ricinolja i håret men gav fort upp pga hur svårt det var att tvätta ur den. Testade även på frnasarna men sluta med att jag vart typ blind varje kväll haha Så det var mitt experiment... Men sen fick jag ett schampo som skulle främja hårväxt som jag testade. Själv märkte jag typ lite skillnad, men fick många komplimanger av vad långt mitt hår var. Kan ej säga om detta var enbart en allmän påstående för jag klipper mitt hår så sällan eller om det var tack vare schampot... eller rättare sagt den massagen som schampot fick en att göra.

    Vad jag kan tycka är lite lustigt är att alla som gör dessa experiment inte börjar med att testa två månader av att bara ge hårbottenmassage, och SEN jämföra det med en hårolja?
    Många produkter som säljs till det här syftet främjar massage, och skillnaden är att en sak är helt gratis, den andra effekten kostar och är i stort sätt bara placebo av att man får en bortförklaring till att massera huvudet lite oftare ;D

    Mitt hår har dock slagit sig en sväng sen jag vände om kosten och växer nu i genomsnitt 1,5cm i månaden – vilket är skönt, nu vågar jag klippa det kort utan att vara rädd att behöva vänta en evighet för det att växa ut igen. Jag kan säga att jag masserar det väldigt sällan, använder ingen olja i håret eller i maten.

    Även om jag är som du som tror olja i sig inte gör allt för mycket för hårväxten så som själva massagen gör, så kan jag ändå tro att en viss del olja i hårbotten kan vara bra ibland. Har t ex länge tänkt på att införskaffa mig Fushi Really Good Hair Oil, som har ingen ricinolja utan baseras på sesamolja, som jag hört bara bra saker om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isabel!
      Vad kul att det här inlägget och debatten här i tråden fortfarande lever! :)
      Ja jag vågade aldrig testa ricinolja på fransarna för jag vet hur det blivit med andra typer av oljor så jag skippade det helt hehe!
      Vad var det för schampo du testade som främjade hårväxten (med massage)?
      Vad spännande att höra att ditt hår är friskt och mår bra efter kost-omläggning. Vad det något specifikt du slutade äta/började äta då?

      Jag håller faktiskt med dig där. Hade man haft någon som masserade skalpen på en varje kväll så tror jag faktiskt att håret mått bättre/växt snabbare. Det handlar ju om att få ett bra blodflöde till hårsäckarna, egentligen samma sak som när masserar kroppen i syfte med att rensa ut slagg och stimulera musklerna.
      Jag skulle även lägga mina pengar på kokosolja, camelliaolja och faktiskt sesamolja. Jag har två vänner som använder sesamolja då och då inför dusch och tycker att det är bra för hårkvaliten. Fushi Really Good Hair Oil har jag inte hört talas om. Intressant! :)

      Radera
  44. vet inte om den här tråden lever men..jag har alltid haft jättetjockt, spänstigt, friskt hår med självfall. för ca två år sen klippte jag upp det helt fel i flera omgångar om vartannat (både själv och via olika frisörer för att "korrigera"), sen dess har jag försökt få tillbaka längden, självfall och friskhet men det har liksom krisat sig, håret. har prövat allt. det har inget självfall, bara hänger men liksom står ut på ett flikigt sätt istället för att följa gravitationen..det växer sakta men i flikar, som torrt gräs. har lyckats klippa det längsta nackhåret hos en bra frisör som fattar hur en klipper mitt ostyriga hår, där är det perfekt, lent och friskt men resten av håret lever sitt eget liv.. oljor funkar inte, det blir bara jättefett och tungt. äter mycket vitaminer och mineraler ( i kosten) hur får man tillbaka liv i sitt hår? spänstighet och friskhet samt volym..någon som vet?

    SvaraRadera
  45. Hej Kan man få långt och tjockt hår om man både använder ricinolja och ägg i håret?

    Från Alva.

    SvaraRadera