lördag 30 juli 2011

Recension - Kokosfett / Kokosolja

Nu ska ni få höra! Efter en massa testande (jag har nog nämnt det några gånger i bloggen) så har jag faktiskt hittat den perfekta multifunktions-produkten.

Ekologiskt kallpressat kokosfett/kokosolja!

Historiskt sett har man använt kokosolja i flera tusen år till bland annat matlagning, kropps- och hårvård, sårläkning, brännskador och hälsomedel mot diverse sjukdomar.

Fettet har väldigt små molekyler som lätt tas upp av huden och håller bindväven stark och mjuk, motverkar för tidigt åldrande av hyn och ska ha en utslätande effekt på torr och grovporig hud. Kokosfettet ska även vara utmärkt till hårinpackning/hårkur. Om man masserar hårbottnen regelbundet ser man till att hålla håret fritt från mjäll och löss och skadat och torrt hår återfår sin glans. Det ska även vara bra för eksem- och psoriasishud och för andra hudinfektioner.

Nu har jag bara använt och testat kokosfettet för utvärtes bruk, men fettet ska även vara väldigt bra i matlagning, vid stekning eller som extra tillskott i maten. Detta för att kokosfett består till största del utav nyttiga fetter(92%) och har hög halt av laurinsyra, näringsämnen, mineraler och vitaminer. Kokosolja ska fungera som smörjemedel för huden inifrån, och den har en anti-bakteriell effekt som ska vara bra för att bygga upp immunförsvaret, motverka virus, parasiter och hjälpa tarmfloran. Läs mer i de artiklar jag tipsar om nedan.

Vid normal rumstemperatur är kokosfettet mjölkvitt och fast, men när temperaturen stiger till 25-28 grader övergår den i flytande form. Kokosfett håller i upp till 2 år i rumstemperatur. Om jag tar en klick i handen tar det inte mångra sekunder innan det börjar smälta och anta flytande form. Den smakar och luktar ljuvligt av kokos utan att vara för söt och jag tänker direkt på paradisstränder eller julbaket av kokostoppar.

Jag har bland annat använt det till följande:

Hårinpackning - Kokosfett i topparna 1-2 timmar innan jag tvättar håret eller över natten. Håret känns lent och mjukt efter tvätten. Jag använder ungefär 1-2 teskedar och ibland mer till mitt långa hår. Se till att ha ett bra rengörande shampo när du tvättar ut eller shamponera två gånger om du inte får bort allt kokosfett, använd sedan balsam som vanligt.

Nattkräm - Smörjer in ansiktet med lite kokosfett och låter verka över natten. Huden känns återfuktad dagen efter. Jag använder bara en liten klick, så börja med lite lite kokosfett eftersom det är väldigt fett. Jag brukar få ta ett papper och torka bort överflödigt.

Kroppskräm - Smörjer in hela kroppen efter duschen och ser verkligen till att jobba/massera in det i huden. Även här kan man behöva ta papper eller en handduk för att torka bort överflöd innan sängdags. Huden känns återfuktad och smidig dagen efter.

Jag provade att använda kokosfettet på solbränd hud och jag inbillar mig att brännan håller längre tack vare det. Testade även det på partier där jag bränt mig, kändes skönt på huden men har ingen direkt svalkande effekt. Kokosfett ska även lämpa sig väldigt bra för massage men det återstår att testa!

Det som jag kommit fram till att kokosfett inte passar till är hårserum till topparna eller som s k antifrizz - håret både känns och ser väldigt fett ut! Bättre att köpa en hårolja anpassad till de behoven.

Plus
- Rejält återfuktande och stärkande
- Motverkar för tidigt åldrande av hyn
- Multiprodukt
- Bra pris
- Härlig lukt

Minus
-Kan inte komma på något!

Det finns otroligt mycket att skriva om kokosfett så för er som vill veta mer är här några riktigt intressanta artiklar och intervjuer som går ner mer på djupet om kokosfett. Kika in här här, här och här om du vill veta mer!

Tänk på att köpa ekologisk raw/virgin kokosfett/kokosolja som har blivit kallpressad utan tillsatser, kemikalier, blekningsmedel eller härdning för då har alla näringsämnen och fettsyror bevarats.

Priserna varierar mellan märke och butik, men du bör kunna hitta kokosfett i både ekologiska butiker och på nätet. Min burk från tyska Bio Planeté på 200 ml kostade 59kr i en liten Eko-butik.

Som en liten avrundning så kan jag säga att jag med stor säkerhet kommer att fortsätta att använda kokosfett, inte minst för den underbara lukten! Jag kommer troligen även testa det framöver som ett tillskott i smoothies eller bara som det är under en period för att se om det ger någon effekt.

English: After a lot of testing I have finally found my multi-purpose-product - Ecological raw/virgin coconutoil! Coconutoil have a lot of good benefits for the whole body. I have used it as a bodylotion, facelotion/mask, hairmask and I'm planning on trying it in food also. It's really mouisturizing for both hair and body, has a great smell and a good price. Read more about it for e g here.

12 kommentarer:

  1. Nu blev jag övertygad, jag måste köpa en burk kokosolja. :)
    Jag tänkte främst använda det som hårinpackning men kanske testar jag det på mitt eksem också om det sägs funka mot det.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker absolut du ska testa! :) Hoppas det fungerar bra för dig med.

    SvaraRadera
  3. Jag köper mycket bra produkter hos www.iforma.se

    SvaraRadera
  4. Om man vill slippa beställa på nätet kan man köpa Kung Markattas Extra Virgin kokosolja (225 ml) på Ica Maxi för ca 40 kr.
    Bra inlägg! Min torra hårbotten är numer frisk då jag varje söndag glider omkring med en hårmask av kokos och honung :) Tänk om fler människor kunde inse att de inte behöver betala astronomiska summor för produkter som verkligen funkar.

    SvaraRadera
  5. Jag köpte en burk Markattas på Coop och det kändes riktigt bra redan efter en inpackning! Rekommenderas!

    SvaraRadera
  6. Finns ju dock andra som skriver att det är bra att använda det i fuktigt hår istället för annan hårolja, tror det beror på hårtyp faktiskt. Ser ju ut som att du har väldigt skandinaviskt hår (tunt och mjuk) och därför kanske den är för tung för dig, men kanske passar utmärkt till någon som har tjockare och torrare hår :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Milla! Ja du har en poäng! :) Mitt hår är lite grövre eftersom det är rött så det är inte så fint, men jag tror nog att t ex de som är väldigt lockiga och har grövre hårstrån skulle uppskatta oljan i håret.

      Radera
  7. Jag älskar Kokosfett kan användar till sååå mycket. Jobbigt bara när den smälter. Men det gör absolut inget. Den är perfekt att göra egna deodoranter ju.

    SvaraRadera
  8. Är sjukt sugen på att göra tvål av kokosfett, måste nog inhandla lite :)

    SvaraRadera
  9. Jag älskar också kokosolja! Sitter faktiskt med det i håret nu innan duschen. :)
    Men jag lyckas alltid känna mig väldigt torr i huden om jag använder den som lotion, så har det varit med alla oljor jag har provat och därför har jag gått tillbaka till lotion som säljs i butik. Men jag vill gärna byta ut så mycket som möjligt av kemiska produkter mot naturliga. Så är det kanske masserandet som du gör när du använder kokosfett som lotion, som gör att resultatet känns återfuktat tror du?
    Grymt bra info om kokosfett! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Tack för dina fina ord! :)
      Jag tror att det krävs lite masserande (vilket också är bra för kroppen) för att oljan ska tas upp fint. Konsistensen blir ju väldigt oljig på huden och då kan man lätt tycka att det blir jobbigt. Men om man masserar så tas oljan upp lättare. Om det blir överflöd brukar jag ta en handduk och försiktigt torka bort.

      Läs gärna mitt nyare inlägg om mina användningsområden för kokosfett och honung :)

      http://est-belle.blogspot.se/2013/05/favoriter-fran-skafferiet.html

      Radera
  10. Tyckte din beskrivning var så bra samt en bra jämförelse eftersom vi har olika hudtyper så länkade till ditt inlägg.
    Jag beskrev din hud som blandhud för enkelhetens skull så får läsare gå in och kika mer på din beskrivning.
    Lät det bra?
    Kram!

    SvaraRadera