fredag 3 mars 2023

Parfym – syntetisk, naturlig eller parfymfritt?



Parfym – syntetisk, naturlig eller parfymfritt?

Parfym är ett omtvistat ämne, för vem vill inte lukta gott eller använda produkter som doftar? En sak som är svår med just parfym är att i ingredienslistan listas oftast bara order ”parfym” men egentligen så innehåller en parfym väldigt många ämnen, och dessa redovisas inte. Men för att bryta ner det lite grann så har ni här mina tankar kring parfym.

I min värld får man börja med att dela upp parfym i 3 läger:

Första är den rent syntetiska parfymen. I de flesta fall vet man inte vet exakt vad som finns i och att de kan innehålla hormonstörande flatlater och kan vara icke-fotostabil (reagerar på huden i solsken).  Vad jag läst mig till så kan även syntetisk parfym oftare skapa starkare och allvarligare allergiska reaktioner jämfört med naturliga parfymämnen samt ackumuleras i kroppen. Och detta gäller ju då all hudvård, kroppsvård och make-up med syntetisk parfym tillsatt.

Andra är naturlig parfym framställd av extrakt, oljor och med innehåll av essentiella oljor som t ex citrus. Dessa kan ha restprodukter som kan vara allergiframkallande för vissa och syns oftast sist på inci som t ex linalool, citral, geraniol etc Dessa återfinns i massor med naturliga produkter och vet man med sig att man är väldigt känslig så ska man hålla ett öga efter dessa ämnen i ingredienslistan.  

Tredje är en naturlig parfym som är gjord på extrakt, oljor och eteriska oljor som ej bildar dessa restprodukter. 

Vill man skippa ”parfym” helt så kan man välja parfymfria naturliga produkter alternativt naturliga produkter med extrakt & oljor som bara ger litegrann doft till produkten.

Så hur använder jag parfymerade produkter?

På bilden ser ni mina parfymer. Jag äger inte så många då jag inte använder det så ofta. Jag äger själv en syntetisk doft, det är flaskan från Estee Lauder med deras fantastiska sommardoft (kolla flaskan!). När jag använder den sprayar jag den på kläder eller i håret. Jag har även mer naturliga dofter som mina tre flaskor från Pacifica. Och sedan de mest naturliga som är mer som doftoljor från Leahlani. De använder jag direkt på huden och i håret.

Till barnen använder jag naturliga dofter i deras produkter (ibland delvis syntetiska i t ex badbomber). Men hade jag haft en bebis hade jag kört helt parfymfritt.

Tvättmedel är naturligt parfymfritt här hemma men vi har delvis eller naturlig doft i duschkrämer och hårvård, samt diskmedel.

Överlag är det ganska svårt att ”komma undan” parfym överhuvudtaget men det finns en hel del parfymfritt om man letar lite.

Vad är dina tankar kring parfym? Hur använder du parfym?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar