tisdag 21 april 2015

Recension/Review ~ M Picaut Calming Cocoon Cream + Exklusiv Rabatt!


M Picaut Calming Cocoon Cream beskrivs som en rik reparerande barriärcreme. Med hjälp av ett Biokomplex (ekologisk avokado, kokos, Wild Yams och naturliga Phytosteroler) ska krämen förbättra hudens kondition på djupet, reglera torrhet och ge huden en silkeslen spänst, elasticitet och lyster. Den ska även passa mycket känslig hud tack vare en unik Calming-formulering och lugna en stressad, obalanserad, uttorkad hud med ålderstecken. Calming Cocoon Cream ska öka hudens fukthalt och elasticitet och genom det reducera rynkdjupet.

Ska vara rik på ekologiskt certifierade ingredienser med hög halt av Omega 9 och vitamin A, B, C, E och K. Krämen är 100% fri från konservering, doft och allergener. Ska vara idealisk för en torr, solskadad eller klimat påverkad hy och även fungera på nagelbanden eller som handkräm under natten.

Mitt utlåtande: Jag fick den här krämen av grundaren Mette för utvärdering och test redan i början av året men ville vänta men hela recensionen tills jag varit i Fjällen nu i påskas. Eftersom krämen beskrivs som en barriärkräm tänkte jag testa den i sitt rätta klimat - utomhusaktiviteter, minusgrader och blåsigt. :-)

Krämen kommer i en maffig glasburk med skruvlock av plast. Krämen är ljust beige och oljig i konsistensen, ungefär som ett mjukt smör som stått framme. Doftar inte något speciellt mer än kokosfett. En liten klick räcker räcker långt, krämen är otroligt dryg! Det gäller att prova sig fram så att man inte tar för mycket. Formulan smälter till en olja på huden och är lätt att smörja in.

Det tar ett tag innan krämen absorberas och huden kan kännas lite oljig till en början, iallafall på mig med blandhy. Jag använder främst krämen på kvällen och den ger en riktig fuktboost - morgonen efter känns huden lugnad, elastisk, återfuktad och torrhetsrynkorna syns mycket mindre. Som barriärkräm tyckte jag Calming Coocon Cream levde upp till sitt namn. När jag var i Fjällen smörjde jag in mig rikligt med krämen på morgonen och lade en spf över. Och det skyddade min hud bra under hela dagen trots skidturer och skoteråkning! Det ända jag kan klaga på är att den på något märkligt sätt inte riktigt rådde på en torrfläck på ena kinden?

Plus
- Dryg!
- Otroligt vårdande och återfuktande
- Barriär mot kallt/blåsigt väder

Minus
- Rår konstigt nog inte riktigt på min torrfläck?

Pris 699kr för 50 ml och säljs hos flertalet naturliga webshoppar som Alma of Sweden, Eleven, Eco Beauty Shop, Swedish Beauty Factory, Hudoteket och Hildur.

*EXKLUSIVT* för er läsare så ger La Vie est Belle och Alma of Sweden er 100 kr rabatt på Calming Cocoon Cream om ni uppger koden LAVIECOCOON
Giltig t o m 150430.

INCI längst ner i inlägget som vanligt.

***

English: M Picaut Calming Cocoon Cream is described as a rich reparative barrier cream. With the help of a bio-complex (organic avocado, coconut, wild yams and natural phytosterols) the cream should improve the skin condition in depth, regulate dryness and give the skin a silky suppleness, elasticity and luster. It shall fit very sensitive skin thanks to a unique Calming formulation and calm a stressed, unbalanced, dehydrated skin with signs of aging. Calming Cocoon Cream will give moisture and reduce the depth of wrinkles. 

Calming Cocoon Cream should be rich in certified organic ingredients with a high content of omega 9 and vitamins A, B, C, E and K. The cream is 100% free of preservatives, fragrances and allergens. Should be ideal for a dry, sun damaged or climate influenced complexion and also act on the cuticle or hand cream at night.

My opinion: I got this cream of the founder Mette for evaluation and testing at the beginning of the year but wanted to wait with the full review until I went to the swedish mountains during Easter. Because the cream is described as a barrier cream figured I test it in its proper climate - outdoor activities, freezing temperature and windy conditions. :-)The cream comes in a big glass jar with a plastic screw cap. The cream is light beige and oily in texture, much like a soft butter. Smells slightly of coconut. A little goes a long way, the cream is incredibly economical! The formula melts into an oil on the skin and is easy to apply.It takes a while before the cream is absorbed and the skin may feel a bit greasy at first, atleast for me with combination skin. I primarily use the cream in the evening and it gives a real moisture
boost - the morning after the skin feels soothed, elastic, moisturized and dry wrinkles appear less deep. As a barrier cream, I thought Coocon Calming Cream lived up to its name. When I was in the mountains, I applied plenty of cream in the morning and put an SPF over. And it protected my skin well throughout the day despite skiing and snowmobiling! The only thing I can complain about is that in some strange way the cream didn't budge one dry spot on my cheek?


INCI: Persea Gratissima Oil (Avocado Oil)*, Helianthus Annuus Seed Oil (Sunflower Oil)*, Theobroma Cacao Seed Butter (Cacao Butter)*, Cocos Nucifera Oil (Coconut Oil)*, Cera Alba (Beeswax), Hydrogenated Vegetable Oil (Veg. Oil), Oleyl Alcohol (Source Coconut Oil), Dioscorea Villosa Root Extract (Wild Jam), Glycine Soja Sterol (Source Soyabean), Tocopheryl Acetate (Vit E)*, Glycine Soja Oil (Source Soyabean)*, Tocopherol (Vit E)*, Beta-Sitosterol (Source Plants)*, Squalene (Source Olive Oil)*
*= ekologisk ingrediens.

2 kommentarer:

  1. Låter som en kräm min torra hud kanske skulle gilla. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt den skulle passa dig bra! Nu har jag använt mina fingrar direkt i burken, inte för att det ska kunna gro något i olja, men annars hade jag kunna skopa ner lite i en burk och skicka till dig. Du avgör! :) Kram!

      Radera