måndag 11 november 2013

Liebster Award - Frågor och svar


För ett tag sedan blev min blogg nominerad till Liebster Award av Mitte/Beauty Becomes Clean och Elisabeth/Natural Beautytalk. Dessutom kom jag på att jag tidigare i höstas även fick en utav Malin/Bilbo Blue Eyes.

Det är en ren fröjd att ha så gulliga "blogg-kollegor" och jag blir så glad och varm i hjärtat över att få den här utmärkelsen utav dessa tjejer för deras bloggar är smått fantastiska. Jag har följt dem i minst ett år eller mer och kan varmt rekommendera att läsa deras bloggar om du inte varit inne och kikat på dem tidigare. Alla tre skriver om naturlig ekologisk hudvård men på sitt eget lilla sätt och inriktning.

När man får utmärkelsen Liebster Award så ska man svara på 10 frågor. Så sammanlagt har jag 30 st att svara på. Det här inlägget blir ganska långt men jag hoppas ni orkar läsa och att ni kanske får svar på saker om mig och min hudvårdsrutin som ni kanske funderat över. Enjoy! :-)

English: I got 3 Liebster Awards from 3 very nice bloggers. Mitte/Beauty Becomes Clean, Elisabeth/Natural Beautytalk and Malin/Bilbo Blue Eyes. Below are my answers to their question-tags. Please use the translate button in the meny to the right to translate and se my answers. Enjoy! :-)

Mittes 10 frågor till mig:

1. Vilken är din hud- och hårtyp?

Jag har blandhy som är lite reaktiv. Håret är en märklig blandning - torra toppar och fet hårbotten med stundtals mjäll.

2. Tre viktigaste kriterierna när du väljer hudvård? (typ: ekocertifierat/naturbaserat, priset, oparfymerat etc)?

Naturliga ingredienser, bra pris och gärna så ekologiskt som möjligt.

3. Vilken typ av hudvårdsprodukter använder du? Dag- och nattkräm eller moisturiser?
Rengöringsmjölk, gel eller olja? Makeup-remover? Toner? Serum?

Morgonrutin - Sköljer av med vatten, ansiktsvatten, serum och dagkräm. På sommaren har jag alltid en dagkräm alt. Foundation med SPF. Vintertid tycker jag det räcker med mitt mineralpuder som har naturlig SPF.

Kvällsrutin - Tvättar bort dagens makeup med rengöring. Återfuktar med ansiktsvatten, serum eller olja och en ansiktskräm. Ibland händer det att jag låter huden "jobba lite själv" och vila om den inte är för torr och då använder jag bara ansiktsvatten.

4. Favoritprodukter/märken (gärna vad gäller rengöring, kräm och om du använder foundation)?

Badger Company - Solskydd och salvor. Deras solskydd är jättebra!
Nonique - Bra budget produkter för både kropp och ansikte. Gillar deras ansiktsvatten, duschkräm, kroppskräm och ansiktsrengöring.
Mette M Piqaut - Bra rengöring men har även ett litet teströr på oljan som är härlig.
Rosenserien - Rosenseriens ansiktsvatten hade jag i flera år och är fortfarande en favvo.
Lily Lolo - Foundation och rouge, fina nyanser och sitter bra.
Råvaror: Kokosfett och mandelolja.

5. Vilka kemikalier/ingredienser är viktigast för dig att undvika?

Parabener, silikoner, PEGar och flatlater.

6. Vilka ingredienser ser du gärna i din hudvård?

Vårdande oljor, peptider och gärna naturliga ingredienser med bevisad effekt.

7. Var handlar du helst kosmetika och hudvård?

Webshoppar men jag klämmer och känner gärna i butik ändå. iHerb är en stor favorit annars beställer jag gärna från våra svenska fina webshoppar.

8. Kostvanor, är du allätare eller håller du en speciell diet?

Just nu jag är en "Flexitarian". :-) Vi varvar vegetariska rätter med rätter med kött(nöt), fisk, skaldjur och fågel. Försöker få i mig nyttiga saker i min kost som chiafrön, nötter och byter gärna ut socker mot agavesirap och stevia.

9. Hur ser du på hälsa och träning?

Åh här skulle jag vilja bli ännu bättre! Som ni läste ovan så försöker vi äta bättre mat och jag kan säga att jag käkar betydligt bättre mat nuförtiden än för säg, 5 år sedan. Träna gör jag ett par gånger i veckan men jag är lite lat ibland. :-)

10. Hur ekologiskt är du, vad är viktigast för dig? Mat? Miljön och hemmet? Hudvården?

Jag började med att byta ut mina hudvårdsprodukter till naturliga alternativ. Därefter byttes alla sminkprodukter ut. Nu är det fokus på att byta ut rengöringsprodukter och tvättmedel hemma. Och vi försöker köpa eko i den mån det går. Vi har även en prenumeration på en ekologisk vegetarisk matkasse två gånger i månaden vilket underlättar.


Elisabeths 10 frågor till mig:

1. När blev du först intresserad av naturlig hudvård?  

Jag minns inte riktigt exakt det ögonblicket jag började vända mig till naturlig hudvård. Det kom stegvis genom att jag av en händelse började läsa artiklar och bloggor om olika ämnen i produkterna. Sedan har jag alltid tror på naturens läkande kraft.
 
 2. Vilken var den första naturliga produkten du testade?

Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg men det var en utav Rosenseriens produkter. En produkt från rosenserien som jag höll fast vid i flera år var Rosenvattnet. Just nu testar jag några andra ansiktsvatten men det är bara för att jag är så nyfiken! :-)

 3. Har du någon gång testat en dålig produkt som gjort dig riktigt besviken? Vilken?

Provade ett shampo från Bentley Organics precis när jag hade startat bloggen. Sjukt dåligt! Håret blev inte riktigt rent, blev stripigt och min feta hårbotten var ett faktum bara efter en dag... Blä!

 4. Anpassar du din hudvårdsrutin efter årstid?

Lite, inga större förändringar. Jag fokuserar på mer fukt - tyngre oljor och serum på - på vintern, och fokuserar mer på solskyddande produkter på sommaren.

 5. Om du skulle få ta med dig tre skönhetsprodukter till en öde ö, vilka skulle det vara?

Kokosfett, pincett och solskydd.

 6. Sminkar du dig till vardags, hur i så fall?

Ganska basic skulle jag säga. Grundar med min morgonrutin, primer i feta t-zonen, Foundation på de områden där det behövs, puderfoundation för att fixera och jämna ut, rouge (färg efter behag och kläder), mascara och så fyller jag i ögonbrynen. Ibland åker även ögonskuggan på om jag har tid. Mestadels ljusa ögonskuggor men matchar gärna med färg om jag har plagg på mig som passar.

 7. Finns det ingredienser i naturlig hudvård som du gärna undviker?

I naturliga produkter är det inga speciella ingredienser jag undviker eftersom jag inte har några allergier mot något. Men jag är lite skeptisk till ansiktsmasker med lera. En gång var jag på en ansiktsbehandling med naturliga produkter och då fick jag en ansiktmask av lera. Min hud gillade inte alls det och började svida något frukantsvärt! Jag vet än idag inte vad som hände, det måste blivit någon reaktion i huden.

8. Vilken produkt tycker du är bäst som multi-produkt?

Haha, ni som följer min blogg vet alla att det är kokosfett! ;-)

 9. Finns det några trender inom kost och mat som du är väldigt skeptisk till?

5:2 som är trendigt just nu tycker jag verkar konstig. Att "svälta sig själv" 2 dagar och sedan äta normalt andra dagar.

Jag tror på att äta balanserad kost och röra på sig. Och att lyssna på sin kropp och lära sig tolka dess signaler kring vad man bör äta och hur mycket man ska pressa sig själv i träning och på jobb. En bra balans helt enkelt!

10. Finns det någon maträtt du ofta tar till då du vill att det skall gå snabbt och smaka gott?

Om jag har dåligt med tid och vill äta något nyttigt och lätt gör jag gärna en bananpannkaka.

Recept: Ett ägg, en mogen banan, en halv tesked fiberhusk, kokosflingor. Blanda allt och stek i kokosfett. Servera med t ex bär eller agavesirap och strössla lite mer kokos ovanpå.

Ibland smaksätter jag med kakao och stevia med chokladsmak. :-)


Malins 10 frågor till mig:

1. Vad har du för hudtyp och hårtyp?

Jag har blandhy som är lite reaktiv. Håret är en märklig blandning - torra toppar och fet hårbotten med stundtals mjäll.

2. Vad handlar du helst för skönhetsprodukter? Budget eller lyx?

Jag handlar både och, även om jag är svag för lyxigare produkter och förpackningar. Man ska aldrig underskatta budget produkter, för ibland kan de faktiskt vara de bästa man köpt på länge.

3. Ekologisk mat och/eller ekologisk hudvård?

Både och! Men vi jobbar fortfarande på att försöka köpa så mycket eko som möjligt.

4. Vilket är din favorit bas/foundation flytande, löspuder, kräm, fast puder, bb cream eller färgad dagkräm och vilket märke?

Jag gillar att jämna ut huden med en lättare flytande foundation med täckning och mineralpuder på vintern. På sommaren använder jag helst en färgad eller ofärgad SPF kräm och mineralpuder.

Jag gillade 100% Pure's Super Fruit Foundation väldigt mycket och funderar på att köpa den igen. Just nu använder jag en foundation från Couleur Caramel som verkar lovande. Som mineralpuder använder jag Lily Lolo.

5. Vilka är dina favoritprodukter för ditt hår och varför?

Kokosfett som inpackning. Inget slår det! Min hårbotten gillade verkligen Rahuas schampo men jag är även sugen på att testa en hel flaska av Luxsit's schampo som verkade lovande efter att jag testat en liten provflaska. Som balsam är John Masters Organics Zinc and Sage shampo oslagbart.

6. Favoriter inom hudvård?

Om du menar märken så gillar jag Nonique, Mette M Picaut, Rosenserien, 100% Pure, John Masters Organics, Badger Compay, Hugo Naturals mfl.

7. Ditt favorit mellanmål?

Nötter, banan eller någonslags mellanmåls/protein-bar. Även hemmalagade proteinkakor och bananpannkakor. Fil smaksatt med Sweetleaf Stevia English Toffee.

8. Äter du vitamintillskott? Vilka och varför?

Jag äter järntabletter och dricker Blutsaft ibland för att hålla järnnivåerna uppe eftersom jag lämnar blod och för att jag förlorar mycket blod "den naturliga vägen" en gång i månaden.  Jag äter ibland även en dos B-vitamin då jag tenderar att göra av med mycket när jag stressar. Har tänkt att prova att äta D-vitamin som en dos nu i vinter för att se om det kan motverka trötthet något?

9. Vad gör du helst om du får ledig tid över?

Spelar TV-spel! :-)

10. Favorit te?

Tyvärr får jag göra dig besviken här för jag dricker inte te. Även om jag önskar jag kunde så tycker jag det bara smakar varmt vatten vilket i min värld inte är gott. :-)

2 kommentarer:

  1. Kul och se alla svar. Vilken lista det blev. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Haha ja jag har samlat på mig några så nu var det dags! Har suttit och jobbat med det här inlägget i ett par dagar och funderat på alla svar ordentligt. :)

      Radera