söndag 9 september 2012

Recension - Eco Cosmetics Tonad Solskyddskräm SPF 30

Skimrande Eco Cosmetics längst till vänster på bilden

Eco Cosmetics Solskyddskräm SPF 30 är en 100% naturlig och ekologisk solskyddskräm med fysikaliskt skydd som med titandioxid tillsammans med mangesium och mica reflekterar solens skadliga strålar vilket ger skydd mott både UV-A, -B och -C. Den beskrivs som lätt tonand och ska ge en jämn och fräsch hudton. Innehåller bl a havtorn, olivolja och granatäpple-extrakte som stärker och återfuktar huden. Den ska vara vattenresistent, bra för för känslig hud och ge direkt skydd efter applicering. Innehåller inga nanopartiklar, parabener eller parfym.

- 100% av ingredienserna är av naturligt ursprung
- 5,72% av de växtbaserade ingredienserna är från ekologisk odling
- 26,28% av de totala ingredienserna är från ekologisk odling

Eco Cosmetics Solskyddskräm SPF 30  kommer i en liten praktisk tub. Krämen är beige-tonad med skimmer och som jag skrev i mitt första inlägg om Eco Cosmetics olika solskydd så skimrar den ganska mycket. Väldigt fint på oss tjejer, men kanske inte så kul på killar så jag ställer mig lite skeptisk till att ha skimmer i eftersom det känns som att produkten riktar sig till kvinnor och barn, och man då riskerar att missa de manliga kunderna?

Förutom det så är krämen väldigt lätt att smörja sig med, lagom "motstånd" och går snabbt in i huden och lämnar ett vackert skimmer. Trots bara en applicering håller den här krämen mig skyddad hela dagen! Den känns dryg trots liten förpackning. Huden känns fortfarande mjuk, återfuktad och fin efter en dag i solen och en dusch på det.

Dock har den här solkrämen tyvärr en stor nackdel... I somras smörjde jag in hela kroppen med den här krämen och vid ett tillfälle drog jag en T-shirt över bikinin för att vi skulle gå och käka lunch. Efteråt såg jag att den hade färgat brunt på T-shirten men tänkte väl att det skulle gå bort i tvätten - det gjorde det inte. (se bilden nedan) Jag såg även att min bikini hade fått lite färg som inte gick bort i tvätten.
För mig är detta en stor nackdel. Jag vill inte att en solkräm ska färga av sig och att jag måste vara på min vakt när jag smörjer in mig så att krämen inte nuddar badkläderna. Någon annan som råkat ut för samma sak?



Plus
-         Lätt att smörja in sig med
-         Skyddar bra hela dagen
-         Skimmer (fint på tjejer)
-         Vårdande, torkar ej ut

Minus
-         Färgar av sig på kläderna och går ej att tvätta bort
-         Skimmer (kanske inte så fint på killar)

Betyget blir endast 5 utav 10 möjliga!
Detta motiveras genom att trots att solksyddskrämen håller vad den lovar perfekt så passar den inte alla och lämnar fläckar på kläder som inte går bort. Väldigt synd på en sådan bra produkt!

Pris omkring 179 kr för 75ml. Finns på Softskin.se, Hildur.se och Viapost.se. Finns även i välsorterad hälsofackhandel och liknande butiker.

English: Review of Eco Cosmetics Sunscreen Lotion SPF 30. Really good sunscreen with shimmer. Gives me protection all day and nourishes the skin. But shimmer maybe not appels to men and the sunscreen leaves stains on clothes that I couldn't wash away in the machine. Pitty on such a great SPF!

INCI: Aqua, Glycine Soja Oil*, Titanium Dioxide, Caprylic/Capric Triglyceride, Polyglyceryl-2 Dipolyhydroxystearate, Polyglyceryl-3 Diisostearate, Butyrospermum Parkii Butter*, Glycerin, Olea Europaea Fruit Oil*, Olea Europaea Leaf Extract*, Punica Granatum Extract*, Glyceryl Oleate, Canola Oil, Hippophae Rhamnoides Oil*, Rosa Moschata Oil*, Simmondsia Chinensis Oil*, Oenothera Biennis Oil*, Oryza Sativa Bran Oil, Macadamia Ternifolia Oil, Glycyrrhiza glabra Extract, Lecithin, Tocopherol, Bisabolol, Magnesium Sulfate, Mica, Tocopheryl Acetate, Alcohol, Stearic Acid, Aluminium Hydroxide, Parfum, Limonene, Linalool, Citronellol
* från ekologiska odlingar

1 kommentar:

  1. gud vad sjukt jag skrev ett jatte liknande inlagg idag om SPF for ansiktet :) skrev om en naturliga fran Lavera b.la.. ingredienserna sag otroligt lika ut :o xx

    SvaraRadera