måndag 6 juni 2011

Recension - Urtekram Tea Tree Schampo

Urtekram är ett danskt företag med ett ekologiskt helhets-sortiment bestående av bl a hygien och rengörings-artklar, mat och har specialicerat sig på allergi inkl. laktos- och glutenfria produkter. Enligt deras hemsida är de Skandinaviens största ekologiska grossist. De saluför deras egna två märken Urtekram och Nutana och distribuerar produkter från andra kända varumärken;Yogi Tea, Biotta, Provamel, RiceDream, Ecover, Dr. Schär och Rigoni di Asiago.

Urtekram Tea Tree shampo ska passa alla hårtyper, men är särskilt lämpligt för dig med irriterad och kliande hårbotten. Enligt Urtekram ska det verka lugnande och läkande vid eksem, irritation och och andra hårbottenproblem.

Shampot är helt klart i färgen och luktar friskt av Tee Tree olja, lite mintaktigt. Det löddrar lagom mycket och det räcker med en klick i handflatan, men se upp så att ni inte får för mycket för den har en ganska rinnig konsistens! Ibland tar jag dock lite mer för att få det att räcka till mitt tjocka hår. Hårbottnen känns verkligen rengjord och ärligt talat så tycker jag faktiskt att min hårbotten inte kliar lika mycket som innan. Detta är faktiskt en favorit som jag kommer att fortsätta med och är inne på min andra flaska nu.

Plus
- Härlig fräsch doft
- Håret känns ordentligt rengjort
- Hjälper min irriterade hårbotten

Minus
- Lite odryg vid tjockt hår

Pris ca 55-60 kr / 250 ml och köps i välsorterade och ekologiska/hälsokost butiker, Life och även online t ex här. Finns även i 500 ml flaskor.

INCI: Water, aloe barbadensis gel, coconut oil products (cocoamidopropyl betaine, sodium coco sulfate, coco glucoside, sodium cocoyl glutamate), citric acid , lavandula augustifolia extract, melaleuca alternifolia oil, lavandula augustifolia oil. Contains linalool, geraniol, limonene (from the essential oils).

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Agnes heter jag och jag brukar läsa din blogg då och då - och nu tyckte jag att det var hög tid för en kommentar! Jag undrar om du har några tips på produkter som man kan använda till sina hårtoppar för att göra dem mindre torra?

    Din blogg är sååå fin! Alltid trevligt att komma hit och läsa!

    Kanske ska man prova Tea Tree shampo själv nästa gång... Jag har bara testat deras Brown Sugar Shampoo hittils. Vill gärna prova Urtekram lite mer. Jag har också deras Kristall deo med rosdoft - har dock inte hunnit använda det så länge.
    Använder just nu Faith in natures Ginko shampoo - det är helt OK :)

    MVH,
    Agnes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Agnes!

      Tack för dina fina ord, kul att du gillar min blogg! <3

      Ang. tips på produkt för torra hårtoppar så finns det inte många genvägar. Jag har själv problem med torra hårtoppar och det bästa som finns för mig är ett riktigt bra återfuktande balsam + kokosfett inpackning då och då. Kokosfettet gör topparna otroligt mjuka och lena.

      Det finns även produkter för torrt och frissigt hår som kan fungera bra på torra toppar. Jag testar själv 2 st just nu - ett spray och en olja/kräm. Får återkomma om dem när jag testat tillräckligt. Det viktigaste är att om du väljer en sådan produkt, välj helt naturliga produkter utan silikoner.

      Jag gillar Tea Tree Schampot, bra budget schampo. Tack för tipset om Faith in Nature! :)

      Kram på dig!

      Radera