fredag 29 april 2016

Stockholm Beauty Week 2016



I måndags gick den årliga Stockholm Beauty Week av stapeln och eftersom jag nu är mammaledig i väntan på bebis passade jag på att vara med en heldag. :) Det var som vanligt spännande småföreläsningar om olika intressanta ämnen (här finns hela programmet), en ny utökad del med utställare och e-shoppar representerade och massor av journalister och bloggare på plats.

Eftersom jag visste att jag inte skulle orka riktigt hela dagen, med två veckor kvar till beräknad födelse, valde jag att fokusera på nyheterna på mässan. Nedan hittar ni det jag personligen tyckte var intressantast!


Ett svenskt och lokalproducerat märke som jag ville kika närmre på var Gröna Gredelina. De tillverkar naturliga/ekologiska produkter för både kropp och hem i Liljeholmen, Stockholm. Alla produkter är handgjorda och ett urval vad man kan hitta hos Gröna Gredelina är bland annat tvättmedel, allrengöring, deodorant, kaffeskrubb, fast tvål, såpa, doftljus och skurtrasor. Jag fick prata med jättegulliga grundaren Lina Paciello(på bilden) och blev imponerad över vilket jobb hon och hennes familj lagt ner på det här märket, allt från design på förpackningar till tillverkningen. Jag köpte med mig två produkter - en Allrengöring Citron och ett Ull- och Cashmere-spray för att fräscha upp mina älskade kashmir-plagg. Återkommer med utvärdering! :)


Två andra märken som fångade min uppmärksamhet var belgiska Cime med inspiration från Himalaya och australienska makeupmärket Inika.

Cime hade några få produkter på plats och jag hade önskat se mer, för deras söta design och deras Eco-certifierade och Fair Trade-märkta innehåll var lockande. Ingredienserna ska vara extra potenta då de är plockade på hög höjd i Himalaya. Jag testade lite av deras kroppsolja och den var väldigt härlig. Absorberades direkt av huden och hade en underbar somrig doft. Den skulle jag vilja ha i sommar! Jag hittade några av produkterna hos webshoppen Ecoholics.se (länk till produkterna).

Vid samma monter fanns även make up märket Inika med sitt mineralsmink. Produkterna består av rena mineraler och ingredienser som är ekologisk certifierade och vegan-vänliga. De verkade vara väldigt pigmentrika och hade många fina färger. Inika säljer även flytande foundations, syntetiska makeup-borstar och ett par ansiktsoljor. Jag fastnade pladask för ett korallfärgad rouge som heter Peachy Keen och fick även det pålagt på kinderna av en make up artist. Superfint! Så det fick bli köp på en sådan. :) Även här hittade jag Inika produkter hos Ecoholics.se (länk till produkterna).


Söta Hannah från Naturligt Snygg var på plats för att hålla föredrag och promota sin webportal och webshop. Hon visade mig två nyheter i hennes webbutik - Yarok och Schmidt's. För övrigt så släpper snart Hannah sin bok "Naturligt Snygg - Såhär gör du en grön skönhetsdetox". :)


Yarok är ett amerikanskt hårvårdsmärke som ett sortiment bestående utav schampo och balsam, hårskum, spraybalsam, hårspray, stylingkräm för lockigt hår och glansdroppar.

Schmidt’s är även det ett amerikanskt märke och säljer deodoranter i krämform i glasburk och krämstick. Finns i flera olika dofter.


Maria Åkerberg var på plats med en som vanligt fin utställning! På mässan hade de med sig bland annat dessa två nyheter; Protecting Lotion Outdoor och Compact Powder Sunset.
Den skyddande krämen beskrivs som en anti-aging kräm för både ansikte och kropp och ska vara anpassad till utomhusvistelse. Ungefärlig SPF är 15 för den här krämen. Perfekt de dagar man bara ska ut en sväng och inte sola. Solpudret är ett gyllene puder som ska kunna användas över hela ansiktet och dekolletaget eller bara som rouge för att få en solkysst hud.


Det lanserades även en ny naturlig/ekologisk parfym från franska Eve & Daphnée. Snygg lyxig flaska och en unisex doft. “Tentation1 contre Lui” har toppnoter av bergamott, apelsin, angelica, geranium och mandarin, hjärtnoter av ros, iris, havtorn och davana och basnoter av sandelträ, labdanum, patchouli och cederträ. I Sverige går den att köpa i olika former hos Sundloef.
Tyvärr var den här doften alldeles för tung för mig och tilltalande inte mig alls. Men sen gillar jag ju bara tropiska, blommiga och vaniljiga dofter så det är kanske inte så konstigt... ;)

Zoya goes Pretty hade flera nyheter, bland annat små smidiga roll-on flaskor med rena oljor. Perfekt för att fräscha upp och ge fukt när man är på språng eller när man sitter på jobbet. Himla söta och smarta! Finns att köpa hos bl a Econaturshop.se (länk till produkterna).

O'Right är ett nytt märke med ekologiska hårvårdsprodukter för salong, utvecklade och producerade i Taiwan. O’Right ska vara skonsamt för både människa och miljö och har enligt dem själva världens grönast shampoo. Det som var extra kul är att förpackningarna år återvinningsbara/nedbrytbara i naturen, de använder sig utav soja-bläck och de har en serie där endel av flaskan innehåller ett litet frö som går att plantera, som sedan blir till ett träd. Det fanns massor av dofter och produkter, och alla luktade fantastiskt gott. Jag ifrågasatte varför just ingrediensen "fragrance" inte var mer förklarad i INCI men man får hoppas att även den är naturlig såklart. Men förutom det låter det som ett kanonmärke! :)

***

English: My recap of Stockholm Beauty Week 2016! Here are my highlights of natural news from the fair. Please use the translate button on top of the blog for this post. :)

1 kommentar:

  1. åh, vad kul med att inlägg om mässan. Jättefina bilder som vanligt! :-) Hoppas du mår bra och den lilla plutten eller pluttan kommer snart!

    SvaraRadera