fredag 5 juni 2015

Recension / Review ~ Badger Kids Daily Sunscreen Lotion SPF 30 Tangerine & Vanilla


Badger Kids Daily Sunscreen Lotion SPF 30 Tangerine & Vanilla är ett solskydd som ska ha ett brett spektrum mot både UVA & UVB. Skyddet är fysikaliskt med icke-nano Zink Oxid. Ska vara lätt doftande av icke-solkänsliga essentiella oljor av Mandarin och Vanilj och basen består av Aloe Vera. Hypoallergenisk formula för känslig hud och nedbrytbar i natur och hav. Ej vattenresistent. Plasttuben är fri från BPA och flatlater. Ej testad på djur. 100% naturliga ingredienser varav 87% certifierat ekologiska.Tillverkad i USA och hållbarhet 12 månader efter öppnandet.

Tyvärr så drogs den här produkten tillbaka efter att det upptäckts att några batcher blivit kontaminerade med svamp/mögel och sedan dess har faktiskt inte Badger tillverkat den igen. Men jag ville ändå recensera den för er då jag missade att göra det förra sommaren. Mer info om vilka batcher som det berör och full rapport över vad som hittades i produkterna hittar ni på Badgers hemsida.  Jag tycker att mitt förtroende för Badger Company ökade då jag såg hur transparenta och öppna de var med vad som hade hänt. Skönt med företag som tar ansvar! 

UPPDATERING - I inlägget har jag länkat om till den andra varianten "Sport"som numera innehåller "Clear Zinc" som inte ger en vit hinna. Detta eftersom "Daily" har utgått och jag har testat sportvarianten för vuxna som funkar kanon.

Mitt utlåtande: Jag ska börja med att säga att jag är så otroligt ledsen över att just den här produkten drogs tillbaka för jag älskar den! Väldigt glad att min inte var en utav de kontaminerade. Jag öppnande min sommaren 2013 och lyckligtvis luktar den fortfarande bra och konsistensen ser fin ut men jag är osäker på om jag vågar använda den efter så lång tid öppnad. Min inhandlades på iHerb som för övrigt fortfarande säljer de övriga solskydden från Badger.

Jag använde min väldigt mycket under 2013 och 2014 och jag skulle vilja säga att detta är ett utav de bästa naturliga solskydden för kroppen jag testat! Doftar gott av mandarin, vanilj och zink. Lätt att smörja in och ger endast en svag vit hinna på kroppen. Ej vattenresistent så man får smörja in flera gånger under en heldag på stranden. Därmed är den lätt att tvätta av. Den har skyddat både mig och min fästman väldigt bra och vi är jättenöjda. 

Plus
- Doftar jättegott
- Skyddar väldigt bra
- Ger endast en svag vit hinna
- Lätt att tvätta av efter en dag på stranden

Minus
- Att den inte tillverkas längre.... 

Det finns två varianter av Tangerine & Vanilla - Active(tål vatten i upp till 40 min) och Daily som jag recenserat. Daily finns inte längre utan har ersatt av Sport som jag länkar till ned samma doft. Däremot har Badger en ny variant - SPF 40 Baby Sunscreen med "Clear Zinc".


Jag har även recenserat två andra solkrämer med gott resultat från Badger Company:

Badger Sport Sunscreen Broad Spectrum SPF 35 (recension/review)
Badger Sunscreen Lotion SPF 16 Aloe Vera (recension/review)

***

English: Badger Kids Daily Sunscreen Lotion SPF 30 Tangerine & Vanilla is a sunscreen that has a wide spectrum against both UVA & UVB. The protection is physically non-nano zinc oxide. Should be lightly scented by non-sun-sensitive essential oils of mandarin and vanilla and the base consists of Aloe Vera. Hypoallergenic formula for sensitive skin and degradable in nature and the sea. Not water resistant. The plastic tube is free from BPA and phthalates. Not tested on animals. Made in the USA and durability 12 months after opening. 100% Certified Natural and 87% Certified Organic.

 Unfortunately this product was stopped after it was discovered that some batches became contaminated with fungus / mold and since then Badger havn't produced them. But I still wanted to review it for you because I forgot to do it last summer. More info about the batches and full report of what was found in the products can be found at Badgers website. I think my confidence for Badger Company increased when I saw how transparent and open they were with what had happened. Nice with companies that take responsibility!

UPDATE - In the post I have re-linked to the second variant "Sport" which now contains "Clear Zinc" which does not give a white film. This because "Daily" was discountined and I have tested the "Sport" version for adults which works wonderfully.

My opinion: I'll start by saying that I am so incredibly sad that this sunscreen was withdrawn because I love it! Very happy that my was not one of those contaminated. I opened mine during the summer of 2013 and fortunately it still smells good and the texture looks good, but I'm not sure if I dare use it after it's been open so long. Mine purchased at iHerb which also sells the other sunscreens from Badger.


I used mine a lot in 2013 and 2014 and I would say that this is by far one of the best natural sun screens I tried! Smells good of mandarin, vanilla and zinc. Easy to apply and provides only a slight white film on the body. Not water resistant need to apply several times during a day at the beach. Thus, it is easy to wash off. It has protected me and my fiance very well and we are very pleased. Too bad that it is not produced anymore .... :-(


There are two variants of Tangerine & Vanilla -
Active (water resistant for up to 40 minutes) and Daily that I reviewed and that no longer exists. Badger has launched a new sunscreen for kids - SPF 40 Baby Sunscreen with "Clear Zinc".

I have also reviewed two other sunscreens with good results from Badger Company:

Badger Sport Sunscreen Broad Spectrum SPF 35 (recension/review)
Badger Sunscreen Lotion SPF 16 Aloe Vera (recension/review)

4 kommentarer:

  1. Hej! Det är riktigt synd när man väl hittar något som fungerar och sedan finns det inte längre. Jag har länge letat efter en bra dagkräm med SPF och nu hittat en som jag är riktigt nöjd med: Natural protection moisturiser med spf 25 från Balance Me :)

    Du skrev att du har haft din kräm länge och jag tänkte på att jag läste om att spf-skyddet minskar med tiden, t.ex. solskyddskräm köpt denna sommar ger inte samma skydd nästa sommar.

    Varma hälsningar,
    Kasia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kasia! När jag lade upp bilden ovan på Instagram så skrev faktiskt Badger till mig och sa att de jobbar på att få in den i sortimentet igen. Happy happy! :) Vi håller tummarna för att den dyker upp snart. Om inte nu i sommar, kanske till nästa sommar?

      Bra val! Jag har med den från Balance Me. Min favorit! Perfekt under make up och skyddar väldigt bra.

      Vet du vad, det tänkte inte jag på. Tack för påminnelsen Kasia! Kram!

      Radera
  2. Oh, verkar helt klart intressant. En fråga om iHerb bara, är det UPS eller DHL som levererar? Jag har så dålig erfarenhet av de förstnämnda att det tyvärr skulle få mig mig att inte beställa. :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anki! :) Absolut! Du kan ju kolla på kompisen, den som heter Active. Den är dock lite mer trögjobbad och lite svårare att tvätta bort men minst lika bra som skydd! :)
      Det går att välkja både DHL och UPS men det är ganska dyra alternativ. Jag väljer alltid "International Airmail". Paketet är då inte spårbart och levereras av Posten. För att kunna beställa med det alternativet måste du hålla dig under 1,83 kg. Det är lätt att se i kassan. :)

      Radera