torsdag 23 januari 2014

Söta med flytande Stevia


Det är några läsare som varit nyfikna på mina kalorifria sötningsmedel gjorda på Stevia. Så här följer en liten redogörelse för de två olika märkena jag har och de smaker jag har hemma.

Wisdom Natural SweetLeaf Liquid Stevia

SweetLeaf verkar vara en utav de större tillverkarna av flytande sötningsmedel gjort på stevia. Detta är ett naturligt sötningsmedel gjort på ekologiskt extrakt från Stevia löv. Den innehåller inga kalorier eller kolhydrater och kan användas i te, kaffe, smoothies, proteinshakes eller alla typer av recept. Man bör dock vara försiktig med doseringen i början, några droppar räcker långt. Doserings gör med pipett då innehållet har en rinnig konsistens. Om man tar för mycket tycker jag att den kan bli en viss bismak av stevian så dosering görs med försiktighet. De är väldigt dryga!

Dessa smaker har jag hemma:

SweetLeaf Vanilla Creme ger en smak av just vanilj och grädde. Detta är min absoluta favorit! Jag piffar upp filmmjölken, smoothien, bananpannkakorna, kakrecept och till och med tråkiga automatchokladen på jobbet.

INCI: Purified water, organic stevia leaf extract, natural flavors, vanilla extract, natural caramel color, natural aromatics

SweetLeaf English Toffee ger en smak av kola, lite som en mindre söt variant av Werthers Orginal. Jag har testat den i chokladdrycker och filmjölk. När jag blandar den med filmjölk tycker jag att jag kommer hyfsat när min favorit Yoggi Dröm Mjölkkola - men utan socker. :-)

INCI: Purified water organic stevia leaf extract, natural flavors, vanilla extract, natural aromatics.

SweetLeaf Cola var dessvärre en liten besvikelse. Jag hade hoppats på substitut för Coca Cola men den är smakmässigt inte i närheten. Jag har testat att smaksätta vatten med den här men kände nog att det smakade sådär.

INCI: Purified water, organic stevia leaf extract, natural flavors, vanilla extract, natural caramel color, natural aromatics

Jag är sugen på att testa fler smaker bland annat Choklad och Kokosnöt. Mmmm!

SweetLeaf Drops hittar ni via iHerb för ca 60 kr stycket plus frakt. Några smaker finns även i Sverige för ca 139 kr + frakt hos Bodystore.se.


Now Foods Better Stevia Liquid Sweetener

Now Foods har hakat på den stevia-trenden och har skapat en egen serie med flytande sötningsmedel. Även dessa har ekologiskt stevia-extrakt men innehåller också en alkoholbas vilket känns lite märkligt. Den innehåller inga kalorier eller kolhydrater och kan användas i te, kaffe, smoothies, proteinshakes eller alla typer av recept. Var försiktig med doseringen för Now Foods stevia, jag tycker nämligen att den har lite mer bismak än SweetLeaf. Konsistensen är lite seg, så det är lätt att dosera.Väldigt dryga!

Better Stevia Tropical Fruit smakar gott tropiskt, men tropiskt som i tropisk drink. Den här har jag smaksatt min apelsinjuice med, och även smaksatt vatten, drinkar och smoothies. Gillar smaken och personligen tycker jag den lämpar sig bäst för drycker.

INCI: Vegetable glycerin, natural fruit punch flavors (in an alcohol base) and certified organic stevia extract ( stevia rebaudiana) (leaf). Contains 18% alcohol.

Better Stevia Dark Chocolate ger en vad den lovar - en smak av mörk choklad. Den här har jag testat i bananpannkakor (yummie), smoothies och för att söta olika typer av nyttigare bakverk.

INCI: Vegetable glycerin, natural dark chocolate flavor, certified organic stevia extract (stevia rebaudiana) (leaf) and 10% alcohol.

Jag kommer i fortsättningen inte köpa på mig mer av Now Foods Better Stevia eftersom jag ställer mig lite frågande till alkoholen?

Better Stevia hittar du på iHerb för omkring 25 kr + frakt.

Nu vill jag höra från er läsare! :-) Har ni testat flytande sötningsmedel med Stevia? Vad tycker nig? Vilka är de bästa smakerna?


English: A small Review of Wisdom Natural SweetLeaf Liquid Stevia and Now Foods Better Stevia Liquid Sweetener. Both brands carries liquid sweeteners with organic stevia but Now Foods Products have an alcohol base. Both are calorie free and has a slight tinge of Stevia (more in Now Foods Products). Now Foods is the budget alternativ. Please click translate to see my comments about the differents flavours. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar