fredag 6 december 2013

Recension ~ Esse Trial Kit för Fet/Kombinerad Hy


Jag fick möjlighet att prova på och recensera ett Trial/Travel Kit från Esse för fet/kombinerad hy.
Förpackningen är en handgjord trälåda och innehållet är 5 st 10 ml förpackningar av produkterna nedan. Den fina trälådan är tillverkad som en del av ett utvecklingsprojekt i KwaZulu-Natal provinsen i Sydafrika. Esse Organic Skincare's produkter är alla helt naturliga och certifierade EcoCert.

Jag har nu använt produkterna i nästan en månad och jag gillar dem verkligen men där finns ett "men", troligen ett personligt sådant. Längst ner i inlägget finns alla produkterna i kitet presenterade med INCI och mina kommentarer kring dem.

Men om vi tittar på produkterna som helhet: Det absolut bästa med produkterna är att under tiden jag använt serien så har huden känts lugn, den har haft mindre finnar och känts återfuktad och mjuk. Kan det möjligen ha och göra med att hela serien har ett balanserade ph-värde mellan 4,5-5,5? Jag tror nästan det, och givetvis i kombination med fina ingredienser. Hela serien känns lyxig och har naturliga, jordiga och uppfriskande dofter. Verkligen toppen-produkter!

Och nu kommer vi till "men". Till min förvåning så har min hud vid några tillfällen reagerat med att bli obehagligt rödspräcklig, stramande och varm vilket jag tolkar som ett tecken på att min hud reagerar på något i produkterna? Den har speciellt reagerat när jag smörjt in mig efter duschen då porerna är öppna och huden mer mottaglig. Främst har det varit när jag använt Toner eller Deep Moisturiser.

Jag kollade med Malin som också har testat Esses produkter (kitet för torr/känslig hy, läs hennes recension här). Hennes hy är nämligen känslig och den kan reagera ibland, men inte denna gång. Så jag drar slutsatsen att jag helt enkelt inte tål någon specifik ingrediens? Måste vara första gången det händer mig, men någon gång ska väl vara den första? Ska prova att göra ett uppehåll och testa igen om några veckor med det jag har kvar i burkarna.

En liten personlig besvikelse då jag verkligen gillade produkterna! :-(

Ett Esse Trial Kit kan ni köpa här för 170 kr och samlat betyg för alla produkterna blir 8. Dock skulle jag vilja ge Toner en 10. Här hittar ni även en lista över återförsäljare i Sverige och Internationellt. Nedan (efter engelskan kan ni läsa en sammanställning av produkterna som var med i kitet och vilka jag tyckte bäst om.

English: Review of Esse Organic Skincare Trial Kit for oily/combination skin.

The best thing about the Esse products is that during the time I used them the skin has felt calm, it had less breakouts and felt moisturized and soft. Could it possibly have and do with the whole series has a balanced pH value between 4.5-5.5? I think that, and of course in combination with fine ingredients. The whole series feels luxurious and has natural, earthy and refreshing scents.

But... To my surprise, some occasions my skin has responded with becoming uncomfortable red and warm which I interpret as a sign that my skin reacts to something in the products? It has been specifically after showering when my pores are open and the skin more susceptible. Mainly, it has been when I used toner or Deep Moisturiser. 

I cheched with a fellow blogger who has sensitive skin and whom tried the Trial Kit for Dry/Sensitive Skin. No reaction there at all. So I conclude that my skin simply not tolerate an specific ingredient found in the Toner and Mouisturiser? I'm so sad! I really liked the Products! :-(


Esse Gel Cleanser är en löddrande, ”pirrande” tvätt som ska rengöra på djupet utan att torka ut huden. Pepparmint- och Spearmintolja ska återfukta samt förbättra mikrocirkulationen och underlätta avlägsnandet av toxiner. Aloe Ferox (en afrikansk sorts aloe vera) ska verka antiinflammatoriskt.

Av de båda rengöringarna tyckte jag bäst om den här. Den tvättade lekande lätt bort make up, mascara och orenheter och har en frisk mintig doft. Och visst "pirrar" det lite i huden efteråt och den lämnar en mjuk, ren och återfuktad hy. 
Aspalathus Linearis (Rooibos) Extract*, Decyl Glucoside, Glycerin**, Coco-Glucoside, Glyceryl Oleate, Sclerocarya Birrea (Marula) Seed Oil, Xanthan Gum, Aloe Barbadensis (Aloe Vera) Leaf Extract*, Citric Acid, Cyclopia Genistoides (Honeybush) Leaf Extract*, Mentha Spicata (Spearmint) Leaf Oil*, Mentha Piperita (Peppermint) Leaf Oil*, Carum Carvi (Caraway) Leaf Oil, Potassium Sorbate, Sodium Benzoate, Tocopherol, Rosmarinus Officinalis (Rosemary) Leaf Oil*, Limonene***
*ekologiskt odlade ingredienser
**ekologiska ingredienser
***komponenter från naturligt eteriska oljor
99% naturlig
71% ekologisk
Esse Cream Cleanser ska skonsamt och effektivt ta bort smuts och make-up genom att binda sig med vad som är oljebaserat. Detta gör dem enkla att skölja bort. Baobab Olja håller huden återfuktad under rengöringen. Palmarosa balanserar upp talgproduktionen medan dess antiseptiska egenskaper säkerställer en sund tvätt.

Den här rengöringen rengör milt och tvättar bor smuts och makeup men biter inte lika bra på mascaran som sin kompis Gel Cleanser. Jag tycker att huden lämnas ren och mjuk men jag hade önskat mer återfuktning.
Aspalathus Linearis (Rooibos) Leaf Extract*, Glycerin**, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil*, Decyl Glucoside, Cetearyl Alcohol, Adansonia Digitata (Baobab) Oil, Glyceryl Stearate, Cetyl Alcohol, Xanthan Gum, Aloe Barbadensis (Aloe Vera) Leaf Extract*, Pelargonium Graveolens (Rose Geranium) Oil*, Sodium Phytate, Cymbopogon Martini (Palmarosa) Oil*, Citric Acid, Carum Carvi (Caraway) Oil, Benzyl Alcohol, Dehydroacetic Acid, Tocopherol, Mentha Spicata (Spearmint) Leaf Oil*, Linalool***, Citronellol***, Geraniol***, Limonene***
*ekologiskt odlade ingredienser
**ekologiska ingredienser
***komponenter från naturligt eteriska oljor
99% naturlig
86% ekologisk
Esses Toner ska komplettera rengöringsprocessen med ämnen som vitaliserar, skyddar och förbättrar hudens struktur. Rooibosextraktet förbättrar immunförsvaret i huden och bidrar med antiinflammatoriska egenskaper. Olivbladsextraktet motverkar de negativa effekter som skapas av föroreningar och skyddar även huden från sol.

En jättehärlig toner som känns frisk och återfuktande på huden. Min favorit i detta kit. Absorberas snabbt när man klappar in den och huden känns redo och något mättad inför fukt/serum. Dessvärre verkar jag reagera på något i den här tonern, men jag blir inte klok på vad?
Aspalathus Linearis (Rooibos) Leaf Extract*, Rosa Damascena (Rose) Flower Water, Olea Europaea (Olive) Leaf Extract, Citric Acid, Potassium Sorbate, Vanilla Planifolia Seed Extract
*ekologiskt odlade ingredienser
99% naturlig
59% ekologisk
Esse Deep Moisturiser ska återfukta och bibehålla balansen i huden utan att få den att kännas fet eller torr. Ylang – ylangs ska balansera och stabilisera både fet och torr hud. Honeybush ingår för sin anti-aging effekt, sitt höga koncentrat av antioxidanter och dess helande egenskaper.

En härlig kräm men perfekt konsistens. Lätt att smörja in och absorberas snabbt. Huden känns väldigt len och mjuk efteråt men jag hade ändå önskat liiiite mer fukt vissa dagar. Kanske skulle den vara perfekt med ett serum innan? Tillsammans med Tonern tycker att den här var en kanonprodukt men dessvärre verkar jag reagera på något i den?
Aspalathus Linearis (Rooibos) Extract*, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil*, Sclerocarya Birrea (Marula) Seed Oil*, Cetearyl Olivate, Sorbitan Olivate, Glycerin**, Hydrogenated Olive Oil, Olea Europea (Olive) Fruit Oil, Olea Europea (Olive) Fruit Oil Unsaponifiables, Schinziophyton Rautanenii (Manketti) Seed Oil, Calodendrum Capense (Yangu) Seed Oil, Aloe Barbadensis (Aloe Vera) Leaf Extract*, Xanthan Gum, Tragacanth Gum, Sodium Phytate, Adansonia Digitata (Baobab) Fruit Extract, Kigelia Africana Fruit Extract, Eriocephalus Punctulatus (Cape Chamomile) Leaf Oil, Sutherlandia Frutescens Leaf Extract, Bisabalol, Cyclopia Genistoides (Honeybush) Leaf Extract*, Benzyl Alcohol, Dehydroacetic Acid, Pelargonium Graveolens (Rose Geranium) Oil*, Maltodextrin, Olea Europea (Olive) Leaf Extract, Canaga Odorata (Ylang Ylang) Flower Oil*, Sodium Hyaluronate, Ascorbyl Palmitate, Vitis Vinifera (Grape) Seed Extract, Vanilla Planifolia Seed Extract, Citric Acid, Tocopherol, Mentha Spicata (Spearmint) Leaf Oil*, Geraniol***, Linalool***, Citronellol***, Limonene***
*ekologiskt odlade ingredienser
**ekologiska ingredienser
***komponenter från naturligt eteriska oljor
99% naturlig
87% ekologisk
Esse Cocoa Exfoliator ska fungera både som peeling och som hudvårdsbehandling.  Kakaon mjukgör och smörjer huden och marulaoljan är näringsrik och skyddande, samtidigt som huden blir peelad.

En peeling som ser ut som riktigt mörk chockladpudding i burken. :-) Peelar bra och skonsamt med lagom stora peelingkorn och huden lämnas mjuk och ren.
Glycerin, Theobroma Cacao (Cocoa) Powder, Sucrose, Sesamum Indicum (Sesame) Seed Oil*, Cocos Nucifera (Coconut) Oil*, Cetearyl Olivate, Sorbitan Olivate, Sclerocarya Birrea (Marula) Seed Oil, Schinziophyton Rautanenii (Manketti) Seed Oil, Pelargonium Graveolens (Rose Geranium) Oil*, Vanilla Planifolia Extract, Citric Acid, Benzyl Alcohol, Dehydroacetic Acid, Vanilla Planifolia Oil, Tocopherol, Cananga Odorata (Ylang Ylang) Flower Oil*, Linalool***, Citronellol***, Geraniol***
**ekologiskt odlade ingredienser
***komponenter från naturligt eteriska oljor
99% naturlig
13% ekologisk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar