måndag 25 november 2013

Recension - Couleur Caramel Smoothing Velvet Primer

Couleur Caramel Smoothing Velvet Primer är en primer som ska ge en matt, silkeslen känsla till huden samtidigt som den korrigerar och förlänger hållbarheten på makeupen. Den ska passa alla hudtyper och läggs på olika beroende på vilken hudtyp du har (torr, kombinerad, oljig). Formulan innehåller bl a Silica som mattar ner och Nattljusväxtolja och Jojobaolja som skyddar, återfuktar och mjukar upp huden.  Certified Ecocert & Cosmebio. 100% av ingredienserna är naturliga och utav dessa är 11,75% från ekologiska odlingar.
Den här primer kommer i en plasttub och är grågrumlig till färgen. Konsistensen är som pasta men lent och lätt att smörja in på huden. Doftar svagt av mineraler/silica. Ibland kommer det ut lite klar vätska ur tuben innan själva pastan kommer ut? Lite irriterande då det lätt droppar men man får hålla sig över vasken.

Jag har som bekant kombinationshy och fördelar en klick stor som en halv ärta (ibland mer) över panna och näsa där jag brukar bli oljig,  och ibland lite över kinderna för att få en bra makeup bas. Därefter lägger jag på flytande foundation och/eller puderfoundation. Primern är färglös.
Jag måste säga att detta är en utav de få mattande produkter jag provat som faktiskt fungerar för mig! Huden blir direkt matt och framåt eftermiddagen ser huden fortfarande matt ut men med en liten hint av glans, men det är ingenting emot vad det kan vara utan primer. Känner jag på  området där jag lagt primer framåt dagen så känns len och ytterst lite oljig.
Plus
- Mattar ner min T-zon
- Mjuk och len att smörja in
- Dryg
Minus
- Inget
Betyg blir 9. Hittar inget dåligt med produkten förutom ev. rinnighet när man trycker ur tuben.
Har i dagsläget inget rekommenderat svenskt pris då det inte finns en svensk återförsäljare för Couleur Caramel ännu. Märkligt nog hittar jag inte produkten på deras franska hemsida? Ställer en fråga till den svenska distributören och återkommer.

** Uppdatering - Produkterna går nu att köpa hos Ecobeautyshop.se! **
English: Review - Couleur Caramel Smoothing Velvet Primer enhances the complexion and sets your make-up, prolonging its hold. Its sheer unmatched texture smoothes the skin tone and makes skin feel silky-soft. Suitable for all skin tones. Enriched with silica and organic primrose oil,this primer matifies the skin and leaves it feeling silky soft. Certified by Ecocert & Cosmebio. 100% of The Total Ingredients are from Natural Origin and 11.75% of the total ingredients are from organic farming.

Nice primer that gives a silky touch and keeps my T-zone matte during the day. Smooth to the touch and easy to apply. Smells slightly of silica.
INCI: COCO-CAPRYLATE/CAPRATE - DICAPRYLYL ETHER & TOCOPHEROL - SESAMUM INDICUM SEED OIL - SIMMONDSIA CHINENSIS SEED OIL - CAMELINA SEED OIL - OENOTHERA BIENNIS OIL - RICINUS COMMUNIS SEED OIL - CERA ALBA - TRIHYDROXYSTEARIN - TOCOPHEROL - SILICA - MICA - PARFUM (FRAGRANCE)

4 kommentarer:

  1. Den lät ju bra, hoppas på en bra fortsättning senare då.

    SvaraRadera
  2. Det låter inte dåligt får man säga :) Spännande..

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Har letat efter en bra naturlig primer så denna vill jag köpa :) Kan du berätta när du vet var man kan köpa den? :)

    Ps. Har föresten nominerat dig till The Versatile Blogger Award! :) http://naturligtvisnaturligt.blogg.se/2013/december/the-versatile-blogger-award.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eyla! Vad spännande! Jag har halkat efter i bloggläsande då det är mycket julbestyr förutom bloggande som ska hinnas med. :) Ska in å kika!

      Jag har ännu inte fått svar ang. produkten men jagar på!

      Radera