tisdag 5 november 2013

Esse Organic Skincare


Den här lilla träboxen väntade på mig i brevlådan när jag kom hem igårkväll. Innehållet? Esse Organic Skincare som är en rättvisemärkt, ekologisk hudvårdsserie med ursprung i Sydafrika. Produkterna framställs ur afrikanska växter som är kända för sina unika, vårdande egenskaper för huden och är skördade av lokala kooperativ. De använder bl a Baobab, Marula och Kalahari Melon tillsammans med många andra afrikanska extrakt för att lugna och skydda huden.

Andra ingredienser är bl.a. oleuropein och hyaluronsyra för att minska rynkor och förbättra hudens elasticitet. Produkterna innehåller mellan 97-100% naturliga ingredienser och mellan 48- 99,9 % ekologiskt odlade ingredienser. Produkterna är certifierade med bl a Ecocert och Beauty without Cruelty (ej djurförsök).

Distributören Out of Eden AB är ett familjeföretag i Mölndal. Under en semester i Sydafrika våren 2011 föranledde en glömd necessär till att familjen köpte ett antal afrikanska hudvårdsprodukter som de prövade under resan. Produkterna imponerade så pass att de ville ta steget och sälja dem i Sverige. :-)

Jag har suttit och läst på om märket och produkterna på Esse's svenska hemsida och jag måste säga att deras värderingar och tankar kring etik och långsiktighet för både natur och hud är väldigt intressant. Där finns även mycket information om hur olika hudtyper fungerar och vad som kan orsaka att ens hud inte fungerar som den ska.

Den lilla trälådan är väldigt söt och innehåller små glasflaskor och glasburkar med innehåll. Min låda innehåller en s k Trial pack för fet/blandad hy innehållandes 1 Gel Cleanser, 1 Cream Cleanser, 1 Toner, 1 Deep Moisturiser och en 1 Cocoa Exfoliator.

Jag är väldigt nyfiken på Esse och det är jättekul att jag får chansen att testa och utvärdera några utav deras produkter. Återkommer med recensioner! :-) Någon som testat produkter från Esse?


English: This little wooden box was waiting for me in the mailbox when I got home last night. Esse Organic Skincare is a fair trade, organic skin care line, originating from South Africa. The products are made from African plants that are known for their unique healing properties for the skin and is harvested by local cooperatives. Ingredienst such as Baobab, Marula and Kalahari Melon along with many other African extracts works together to soothe and protect the skin.

Other ingredients include oleuropein and hyaluronic acid to reduce wrinkles and improve skin elasticity. The products contain between 97 to 100 % natural ingredients and between 48 - 99.9% organically grown ingredients. The products are certified for e g with Ecocert and Beauty without Cruelty (no animal testing).

Distributor Out of Eden Ltd is a family business in Mölndal/Sweden. While on vacation in South Africa in spring 2011, a forgotten toiletry bag caused that the family bought a number of African skin care products that they tried during the trip. They where so impressed with the products that they wanted to sell them in Sweden . :-)

I have been reading about the brand and the products on Esse's Swedish website and I must say that their values ​​and thoughts about ethics and sustainability of both sustainability and skin is very interesting. There is also lots of information about different types of skin works and what can cause one's skin to not working properly .

The small wooden box is very cute and contains small glass bottles and glass jars. My box contains a Trial pack for oily / combination skin consisting of the 1 Gel Cleanser, 1 Cream Cleanser, 1 Toner, 1 Deep Moisturiser and 1 Cocoa Exfoliator .

I'm very curious to Esse and it 's great that I got the chance to test and evaluate some out of their products.

Will be back with reviews! :-) Anyone tested products from Esse?

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig testat, men jag är svag för snygga produkter (förutom innehåll, så klart) så jag blir lite sugen på dessa :)
    Spännande historia bakom företaget också. Jag ser fram emot dina recensioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är du som jag Annika! Jag tycker produkten ska vara snygg att se på med ;-) Ska bli spännande att testa.

      Radera