tisdag 27 augusti 2013

Timberland Earthkeepers


Idag fick jag hem ett par fina stövlar som jag vill berätta om. Det här paret är från förra årets Timberland höst/vinter-kollektion och jag har spanat på dem länge - och lyckades hitta dem på en tysk webshop på rea! Just det här paret ingår i Timberlands Earthkeeper kollektion - en kollektion som ska värna lite mer om miljön. Eller som de själva skriver; "Earthkeepers produkterna representerar Timberlands bästa ansträngningar att sätta sina miljövärderingar i första rummet, bland annat strävar de efter att använda naturliga och / eller återvunnet material där så är möjligt, betygsätter sina egna produkter med Grönt Index för att återspegla Timberland-produkternas miljöpåverkan, och plantera miljontals träd runt planeten."

Jag kan utläsa att i mina stövlar har man använt 11,63% förnyelsebar energi och 85,5 % av kemikalierna som använts vid tillverkning är PVC-fria. Och kartongen är förstås gjord av återvunnen wellpapp.

Totalt är 26,5% av mina stövlar gjorda av eko-vänliga material. T ex är innehåller gummisulan 15% återvunna material, mesh-fodret är 100% gjort av återvunna PET-flaskor och lädret kommer ifrån ett garveri som är betygsatt "Silver" för sin miljömässiga hantering av vatten, energi och avfallshantering.

Jag blir väldigt fascinerad av detta och hade velat se mer utav det här i skobranshen! :-) Kan tyckas att det vore bra om det kunde ha varit ännu högre procentandelar i siffrorna ovan men det är en bit åt rätt håll i alla fall. Jag är absolut medveten om att det finns nästan helt miljövänliga skomärken men oftast tycker jag inte deras modeller är snygga. Och för att vara en tjej med väldigt många "vanliga" skor så känns det extra bra när jag hittade dessa. Jag hoppas de håller i många år framöver!


English: Today I got my new boots that I want to tell you about. These are from last year's Timberland autumn / winter collection and I managed to find them on a German webshop on sale! This particular pair is a part of  Timberlands Earthkeeper collection - a collection that cares a Little bit more about the environment. Or as they describes it; "Earthkeepers products represent Timberlands best efforts to put their environmental values ​​in the first room, among other, they strive to use natural and / or recycled materials where it's possible, review of their own products with Green Index to reflect Timberland products' environmental impact, and plant millions of trees around the planet."

I can see that my boots have produced using 11,63% renewable energy and 85.5% of the chemicals used in the production are PVC-free. And the box is of course made ​​of recycled cardboard.

A total of 26.5% of my boots are made ​​from eco-friendly materials. For example, the rubber sole is made with 15% recycled materials, the mesh lining is 100% made ​​from recycled PET bottles and the leather comes from a tannery that's rated "Silver"for its water, energy and waste management practices.

I am very intrigued by this and want to see more of this in shoebusiness! :-) It would be great if it could have been even higher percentages in the figures above but it's heading in the direction. I am absolutely aware of that there are almost completely eco-friendly footwear brands but usually I do not like their models. And to be a girl with a great amount of "ordinary" shoes, it feelt extra nice to find these. I hope they will last for many years to come!

2 kommentarer:

  1. Åh vad fina, på vilken sajt kan man hitta dom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte mina på en sajt som heter Dress-for-less.se. Du hittar dom här:

      http://www.dress-for-less.se/tmpl/detail.tmpl?art_count=96;art_id=375516;sub_designer=Timberland;pg=1728;cat=1041;main_cat=1040

      Åh typiskt! Nu var de ännu billigare! Jag köpte mina på 50%. :)

      Radera