lördag 6 april 2013

Vårstädning!

Idag har vi vårstädat! Det är kanske inte världens roligaste syssla att städa och rensa ut men den där befriande känslan att göra sig av med saker man inte behöver längre är fantastisk, eller hur? Att solens strålar lyser in genom fönsterna och att våren äntligen känns som att den är på väg gör ju inte saken sämre.

Jag hittade en undanpackad låda med smink som jag använde innan jag började bli medveten om ingredienser och deras påverkan. Det var minst sagt skrämmande!
För ett antal år sedan trodde jag gott om alla produkter och köpte både dyrt och billigt smink, i alla möjliga färger och former. Men gissa vad som fanns i... silikoner, parabener, talk, aluminium och allsköns skumma kemikalier och flyktiga ämnen. Usch! Jag är så glad att jag börjat använda naturliga och ekologiska alternativ och själv kan välja det som är bäst och säkrast för mig.

Hur gör jag då med alla saker och kläder jag inte vill ha längre?

* Skänker till personer som står på loppis eller second hand butiker

* Gamla, noppiga och söndriga kläder ska jag lämna in till H&M där de blir bränsle eller nya fiber (läs mer här om deras nya satsning "Don't let fashion go to waste").

* Lite finare och knappt oanvända kläder och saker lägger jag ut på Tradera(Ebay)

* Återvinner det som inte passar in ovan - tidningar, plast, metall, elektronik, brännbart etc.

* Kör till tippen med sådant som inte går att återvinna på vanliga återvinningsstationer (idag lämnade vi ett gammalt bilbatteri på närmsta tipp tillsammans med lite andra saker).

Ännu har jag inte börjat byta ut mina rengöringsprodukter utan använder i den mån jag kan i alla fall t ex Grumme även om det inte är ultimat. Förhoppningen är att vi ska börja byta ut våra rengöringsprodukter allt eftersom de tar slut detta året.

Har ni vårstädat ännu? Vilka naturliga rengöringsprodukter eller husmors-knep använder ni? Tips mottages gärna! :-)

English: Today we made a spring cleaning of the apartment! I love that special feeling when you get rid of all those anwanted things and garments, it's a relif!

I found an box with old make up that I used before I started to

Above is a list of what I do with all the unwanted things, use the translate button to read in your language. Also, I want to replace all my cleaning-products with natural ones during this year.
Do you have any suggestions on natural products or DIY cleaning tips? All suggestions are welcome! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar