lördag 2 mars 2013

SPA och naturlig shopping på Boracay


Jag lovade ju ett inlägg om min naturliga shopping och SPA-upplevelser på Boracay i Filippinerna, lite tips för er som planerar att åka dit och inte vill tumma på naturliga produkter eller behandlingar.

Först av allt vill jag berätta att Boracay är en fantastisk liten pärla bland de filippinska öarna. Ön är bara ca 7 km lång och längs med ena sidan ligger White Sand Beach - en kritvit finkornig sandstrand komplett med palmer och kristallklart vatten. På andra sidan ligger Bulabog Beach där vindsurfing och kitesurfing står på schemat för de som vill pga av gynnsamma vindar. Ön myllrar av folk och turister, speciellt på mitten av ön där det finns shopping, barer och restauranger, men söker man sig mer söderut eller norrut så lugnar det ner sig. Överlag finns det mycket att göra på ön - utflykter till andra öar, snorklingsturer, paragliding och man kan hyra jetski eller en hel segelbåt. Maten är god, mycket sea food, och allt blir ju ännu godare när man ser solen gå ner och en lätt bris smeker kinderna.

Boracay från ovan

Tillbaka till spa och naturliga produkter - min första massageupplevelse på ön blev inget imponerande. Knådad med ren mineralolja i en högst steril och liten lokal kändes kroppen inte speciellt glad. Visserligen för inga pengar alls, men absolut inget jag vill rekommendera.

Mandarin Spa

Men inför Alla Hjärtans Dag så bestämde jag och min sambo oss för att göra någon speciellt och gick in på ett utav de stora hotellens SPA-anläggningar - Mandarin SPA.

Mandarin SPA tillhör lyxhotellet Boracay Mandarin Island Hotel som ligger mitt på ön längs med kritvita White Sand Beach. Efter att till min stora glädje fick höra att SPA't bara använder naturliga produkter så bokade vi in oss på en 3-timmars session för ca 750 svenska kronor.

I de 3 timmarna ingick Body Glow Treatment med sand-scrub och wrap med Aloe Vera och Gurka, Traditionell Filippinsk Hilot Massage med naturlig olja med rosendoft, och en ansiktsbehandling med Gurka och Mjölk för kombinationshud. Jag kan inte annat säga att det
var helt fantastiskt...!



Ett annat SPA som jag vill rekommendera är Yasuragi SPA't på Surfside Resort & Spa där vi bodde vår andra vecka på ön. Hotellet ligger längre ner på ön där det är lite lugnare och skönare och mindre turister.

Vi kan verkligen rekommendera att bo där - ett litet fint hotell med japanska ägare. De har ca 15 rum, otroligt vänlig och hjälpsam personal, god mat från japanskt och filippinskt kök, eget SPA, reserverade solstolar och möjlighet att låna böcker och DVD om vädret skulle vara trist.

Och det bästa är att som gäst på hotellet får man 50% på deras redan billiga behandlingar på SPA't! :-) Även Surfside Yasuragi Spa använder naturliga produkter och har väldigt bra priser. T ex ungefär 150 kr för en timmes massage och ca 77 kr för fot scrub - och såklart halva priset om du bor på
hotellet. 



Jag hittade även en liten filippinsk skönhets-kedja som heter Urban Nature. De säljer naturliga och ekologiska produkter - allt från smink till kropps-scrubbar. Jag köpte med mig en solkräm med SPF 15 och ett Body Butter med getmjölk. Ett bra tips om ni vill botanisera efter roliga skönhetsprodukter ni inte hittar hemma! Dock vågade jag bara köpa de produkter där det stod ingredienser på även om personalen hävdade att allt var naturligt. Man är lite bortskämd med INCI på allt här i Sverige! :-)

Oj, blev ett väldigt långt inlägg så jag hoppas ni orkar läsa! Fråga på om ni undrar något.

English: My guide to natural shopping and SPA-experiences on the island of Boracay, Philippines.

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig och avkopplande semester och vad vackert det ser ut på bilderna. Kul att få höra lite om Filipinerna! :-)

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder, ser fantastiskt fint ut där! :)

    SvaraRadera
  3. Gud så härligt!! Vi drömmer verkligen om att åka till Filippinerna! Min man är adopterad därifrån så vi hoppas vi kan göra en längre resa snart. Tack för bra tips! Ska spara tills vi kommer iväg :)

    SvaraRadera