fredag 4 januari 2013

Yves Rocher ~ Organic Cosmetics


Idag fick jag reklam hem i lådan från Yves Rocher. Tydligen har de nu lanserat en ny kropps-serie som heter Organic Cosmetics. Den innehåller bland annat duschkräm, rengöring, bodyskrubb och deo.

Produkterna innehåller minst 98% naturliga ingredienser varav upp till 34% av ingredienserna kommer ifrån ekologiska odlingar. Produkterna är certifierade EcoCert och Cosmebio.

Enligt Yves Rocher själva lägger de stor vikt vid miljövänlig gödning och biologiska bekämpnings-medel, och säger nej till genetiskt modifierade organismer (GMO). Samtliga produkter i serien ska vara fria från parabener, syntetiska färgämnen, silikon och mineraloljor. Dofterna ska även de vara 100% naturliga.

Produkterna ligger i budget-kategorin med priser mellan 29-69 kr.

Låter helt klart spännande! Jag funderar på att svänga förbi Yves Rocher butiken här i Stockholm när tillfälle ges och kolla lite närmre på dem. Är det någon som har provat?

English: Yves Rocher has launched a new organic line - Organic Cosmetics. Budget-friendly products with 98% natural ingredients. Has anyone tried?

13 kommentarer:

  1. Låter spännande, men man skulle ju vilja veta inci som sagt. Hoppas du får möjlighet och kika på den så man får veta lite mer. :-)
    Jag ska hålla ögonen öppna men jag vet inte riktigt vad de kan finnas för mig att kika på . Närmaste butik verkar ligga i Stockholm så det gäller att jag kommer ihåg det nästa gång jag ska dit. ;-)

    SvaraRadera
  2. Synd att YR aldrig skriver INCI på hemsidan men det låter spännande i alla fall. Alltid kul när nytt dyker upp sedan får man avgöra hur pass "rena" det är ;) Måste jag kolla in nästa gång jag är i stan!
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag förstår inte varför de inte skriver ut INCI?

      Radera
  3. Jag har mailbombad dom om väldigt mångas INCI och fått svar efter några dagar, har också frågat varför dom inte skriver ut men fått lite luddiga svar typ att det kommer sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja skumt att de inte vill skriva ut INCI, då undrar man ju vad de har att dölja?

      Radera
  4. Jag har fått som svar till varför YR inte skriver ut INCI att "de inte vill förvirra sina kunder utan se till att de får rätt information".

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en dålig ursäkt från YR. Det är väl bara att lägga till en flik eller en knapp så vi som är intresserade kan läsa INCI. Svårare än så behöver det inte vara :) Konsumenter är väldigt medvetna nuförtiden och fungerar de som jag drar de sig för köp om INCI inte finns alt. mailar kundservice som får mer att göra.

      Radera
  5. Rent generellt tycker jag att YR är liksom the body shop "fusk" ekologiska.
    Det är helt enkelt ett företag som följer de gröna vågen men är inte så gröna som dem marknad för sig att vara. dem satsar stenhårt på marknadsförningen och på att skapa produkter som har "fina" förpackningar... Men vi som är ute efter riktigt ekologiska produkter är svårare att lura ^,^.

    Den här nya linjen vet jag inte hur det är med förstås men jag har inget förtroende för Yves roche! :/

    Nu kommer jag med fakta som inte är helt säkert men läste på en kommentar på någon sida om att YR visserligen påstår att dem icke testar på djur, men att dem utelämnar att nämna att dem faktiskt testar på djur..i Kina!!! jag är inte helt säker på hur sant detta är men som sagt..de glammiga yttre lurar i allafall inte mig, och att dem "vägrar" inci...ja det är ju riktigt skumt!!

    Det jag blir sur på är att man utnyttjar det "gröna" som är lite på modet just nu och lurar folk som inte är helt insatta... :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Rana. Det är så fult att företag "rider på den gröna vågen" och jag blir så irriterad över att människor som inte är så insatta som du och jag blir lurade att tro att de gör bra val för sig själva och sin familj. :-(
      Jag har inte heller något större förtroende för YR och det var längesen jag köpte något, men när de nu kommer med en naturligare linje så får man väl ge dem en chans. Men som sagt - jag vill se INCI först ;-)

      Radera
  6. Yves Rocher är ju kända för sin greenwashing. Hoppas att dessa produkter åtminstone håller vad de lovar. Blir så sjukt irriterad när folk på allvar tror att de gör bra vl och använder naturliga produkter när de handlar hos dem eller the body shop... Men som sagt, jag hoppas dessa produkter håller vad de lovar och då är det ju jättebra!

    SvaraRadera