fredag 11 januari 2013

Recension - Acquarella Nagellack


Acquarella Nagellack är ett giftfritt vattenbaserat nagellack som enligt dem själva ska sitta lika bra som konventionella nagellack. Nagellacken ska tillföra fukt och vårda. Formulan innehåller inte formaldehyd, ftalater, kemiska lösningsmedel eller animaliska produker - och är inte testade på djur. Man ska inte behöva baslack eller topplack och lacken torkar på ca 3 minuter. Det ska även vara lätt att ta bort med ekologiska/naturliga removers.

Efter fin-fina recensioner av bland annat Hannah, Agnes och Ylva ville jag ju såklart testa det här underverket till nagellack så jag slog till på 2 st direkt. Hem i brevlådan kom vackert vinröda Vixen och subtilt skimrande Bliss.

Vixen har en ljust vinröd färg vid första appliceringen och jag tycker att den blir absolut finast efter två appliceringar när den får en vacker vinröd färg som påminner om rödvin.

Bliss blev jag lite besviken på, jag trodde att den skulle ge lite ljust skimrande rosa eller ljust skimrande aprikos färg på naglarna. Istället ger den en blank svagt skimrande yta på naglarna och det är först efter kanske 3 appliceringar som den börjar ge lite färg. Men den är förstås vacker ändå som ett vardagslack.

Lacken är i stort sett doftfria och är lätta att applicera med hjälp utav borsten. Extra plus för snygg flaska! Efter några minuter torkar lacket så pass att du kan ta på det och detta är det första lacket som jag inte har lyckats få märken på efter fingar, eller om man lackat naglarna innan man gick och lade sig och det är "sovmärken" på dem (om ni förstår vad jag menar)

Sedan har vi det här med hållbarheten där jag känner mig lite kluven... Å ena sidan tål lacket både att diskas med och duschas med. Å andra sidan naggas det ytterst på nageln bara efter 1 dag på mig, och efter 4-5 dagar känner jag nästan att jag vill ta bort det för då har det börjat släppa även mitt på nageln. (Se bilden) Då vill jag tillägga att jag inte använt topplack eller baslack utan bara rengjort nageln innan applicering. Och jag jobbar på kontor och är med andra ord ingen grovarbetare! :-)

Lacket är väldigt lätt att ta bort. Jag har använt Depends Miljövänliga remover och det fungerar utmärkt. Det är även lätt att pilla bort lacket utan att det skadar nageln. Inget av lacken har lämnat missfärgningar på nagel, inte ens när vinröda Vixen suttit på länge.

En fördel med att lacket går bort så lätt har faktiskt varit när jag använt glitterlack ovanpå. Glitterlack är i regel jättesvåra att få bort från nageln med vanliga konventionella lack under, men med Acquarella går det bort väldigt lätt.

Plus
- Nästan luktfritt
- Torkar snabbt
- Kräver inga baslack
- Giftfritt
- Missfärgar inte nageln

Minus
- Hade önskat mer hållbarhet

Jag väldigt nöjd med Acquarellas nagellack trots att jag hade önskat att hållbarheten var liiite bättre. Jag kan leva med det och jag ska testa med ett naturligt överlack när jag hittar ett. Det känns skönt att använda lack som jag vet inte innehåller några tråkigheter, ger fin färg och vårdar nageln. Troligen kommer jag investera i fler lack från Aquarella i framtiden.

Betyg blir 9 utav 10 möjliga.

Pris mellan 189kr - 199kr för 12,5 ml beroende på inköps-ställe. Finns bland annat på Softskin.se, Swedishbeautyfactory.com. Skinlife som sålde lacken tidigare verkar har slutat sälja märket.

English: Review of Acquarella Nailpolish. A waterbased nailpolish without any harmful chemicals that nourishes and protects the nail, gives great colour but could have stayed on a bit longer than aa couple of days. Easy to remove/peel off and almost scent-less. Nice to have a good nailpolish without any bad stuff.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar