söndag 12 augusti 2012

Recension - Eco Cosmetics Facial Sun Gel SPF 30


Eco Cosmetics Solgel Ansikte SPF 30 beskrivs som en icke-fet solgelé med ett mineral-filter som ger högt skydd. Gelén är speciellt anpassad för den känsliga huden i ansiktet och ska vara vattenresistent. Den ska absorberas snabbt och innehåller ekologisk havtorn och granatäpple som ska ge huden vård, näring och fukt. Ska skydda mot både UVA och UVB strålning. 100 % av de totala ingredienserna är naturliga och utav dem är hela 96 % av totala ingredienserna är ekologiska.

Gelén kommer i en praktisk vakumpump-flaska som har en pop-up funktion när man vrider på behållaren, väldigt praktiskt! Gelén är härligt gyllengul och trögflytande och doftar fantastiskt av persika. Den är lätt att smörja in och fördela och absorberas snabbt men lämnar en något glansig och fet yta vilket inte är någon överraskning för solskydd.

Den här har jag verkligen hårdtestat – den har fått vara med i både stadsmiljö och en heldag på havet. Den skyddar bra men något jag har upplevt med den är att jag måste smörja in mig flera gånger för att den ska hålla mig skyddad en hel dag (om jag inte har den under mineralsmink). En dag var vi ute med båt och jag smörjde in mig precis innan vi åkte med tog inte med mig flaskan ombord. När jag kom hem igen några timmar senare stramade ansiktet och rödheten kom smygande på kvällen. Då hade jag inte badat eller minskat skyddet på något sätt under de timmarna. Givetvis ska man smörja in sig flera gånger på stranden, men ett par timmar tycker jag att ett solskydd ska klara.

Något som är fenomenalt är de återfuktande egenskaperna! Jag får inga solfinnar och huden känns återfuktad och mjuk efter en dag på stranden vilket är härligt eftersom med konventionella solskydd känner jag mig ofta torr efteråt. Gelén är lätt att tvätta bort med bara varmt vatten och rengöring.

Plus
-          Doftar fantastiskt av persika!
-          Lättjobbad och absorberas snabbt
-          Inga solfinnar
-          Huden känns återfuktad under och efter solning
-          Lätt att tvätta bort

Minus
-          Man måste smörja in sig flera gånger under dagen för ett fullgott solskydd vid stark sol

Betyg blir 7 utav 10 möjliga.

Pris omkring 269 kr för 30 ml. Finns på Softskin.se, Skinlife.se och Bodystore.se.

English: Review of Eco Cosmetics Sungel for Face SPF 30. Nice, peach-smelling, fast-absorbing sungel that leaves the skin hydrated and soft but needs refill during the day to protect your face when the sun is strongest.
 

2 kommentarer:

  1. Hej, tack för bra recension! Har också provat den här solkrämen, tyckte den egentligen passade bättre på kroppen än ansiktet, just för man blev så glansig.

    Men jag undrar så hur de lyckats göra ett fysikaliskt UV-skydd som man inte blir vit av? Man brukar ju associera detta till nanoämnen. Vet du hur de burit sig åt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mitte! :) Håller med, kanske är den mer optimal för kroppen? Eftersom man ska ta rikligt när det gäller solskydd så går det inte att komma undan att man blir glansig i ansiktet utav den här.

      Bra fråga ang. deras fysikaliska skydd. Jag funderade lite på det själv men jag vet inte hur de gör det. Får ställa frågan direkt till Eco Cosmetics.

      Radera