torsdag 10 maj 2012

Tullavgift på Feelunique?

För lite mer än en vecka sedan bestämde jag mig för att beställa ifrån brittiska webshoppen Feelunique.com efter att läst om både rekommendationer och nöjda bloggare. Så idag fick jag min avi för att hämta ut paketet men döm av min förvåning när jag ser att jag ska betala tullavgift!?

Storbrittanien tillhör ju EU så jag blev först arg över att tullverket på något sätt gjort fel. Men jag googlade runt lite och hittade en tjej som gjort ett inlägg om just detta. Företaget Feelunique ligger i Jersey i Storbritannien och tydligen är det ett självstyrande område som inte tillhör EU, alltså ett momsfritt område som inte går under EU-lagarna om tull - så tji fick jag!

Så himla tråkigt, för nu blev det ju inte alls så billigt som jag hade trott. Dock såg jag en uppdatering på ovan nämda blogg om en tjej som hade fått tillbaka tull-avgiften. Men tyvärr gör detta att jag ändå inte känner mig sugen på att beställa därifrån igen om det ska vara på det viset.

Har ni råkat ut för detta? Hur gjorde ni då?

18 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har beställt därifrån ca 10 ggr. Av dessa har jag fått betala tull 1 gång. Jag resonerar som så att jag handlar när de har bra erbjudanden och riskerar då att få betala tull men det blir fortfarande billigare än från Sverige. Upptäckte det på samma sätt som dig och blev jättebesviken.. Men det är inte så mycket att göra. Nu beställer jag dock från Naturisimo när de har slopat fraktavgiften.
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då var det jag som hade otur på min första beställning. Jag ska kolla på Naturisimo och se vad de har för utbud istället, kanske ett bättre alternativ i framtiden!

      Radera
  2. Oj, det hade jag ingen aning om. Himla trist! :/ Men tack från varningen, då ska jag låta bli att beställa därifrån i framtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja supertrist! :( Synd att man inte visste det innan, men nu har jag iallafall uppmärksammat andra på det.

      Radera
  3. Jag gick på samma "nit".. : ( Beställde därifrån för första gången nästan precis och åkte på 180 kr extra, suck..surt eftersom jag bara beställde för ca 350 kr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så himla tråkigt! Jag hade bara beställt för ca 260 kr och sedan blev det 165 kr extra, då var det helt plötsligt billigare att handla i Sverige iallafall...

      Radera
  4. Vad skumt! Beställer ofta därifrån och har aldrig åkt på tull. Men jag har väl haft tur inser jag. Jag håller däremot andan och hoppas på det bästa när jag beställer från amerikanska iHerb.com som blivit lite av mitt stammisställe. Det är väl en tidsfråga innan jag får tulla för grejerna därifrån...

    Tack för att du uppmärksammande oss andra på Feelunique!

    /E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hade nog otur! IHerb hade jag haft mer förståelse för om jag fick tull på, har ännu inte vågat mig på IHerb men inom en snar framtid kanske :)

      Radera
  5. Men vad tråkigt! Jag har aldrig råkat ut för det. Nu vet jag inte om jag är så sugen på att beställa därifrån, då chansar jag nog hellre från iHerb där det åtminstone kan vara jättebilligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med! Ska med testa IHerb nån dag.

      Radera
  6. Jag har beställt från feelunique många gånger och aldrig betalat tull. Om jag beställer under EUR 45 så går det igenom tullen åtminstone i Finland. Jag vet inte vad gränsen är i Sverige. H. Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag beställde för under 45 EUR så det verkar som att jag har haft otur.

      Radera
  7. Nää, är det så. Visste inte jag. Skatteparadisen är sorgebarn ur frihandelsperspektiv.

    SvaraRadera
  8. Oj det där hade jag ingen aning om! Men bra att få veta :)

    SvaraRadera
  9. Fick också betala tull men fotade tullfaktura och bifogade i mail och inom 2 dagar hade jag fått tillbaka det utlagda beloppet, lite merarbete men ibland kan det vara värt det!

    SvaraRadera
  10. Tråkigt att vissa har tur och andra inte, speciellt när det handlar om småsummor. Väntade ett paket för första gången ifrån FeelUnique och fick läsa det här. Precis som du så har jag bara handlat för runt 260 kr (bara rea varor), men lyckligtvis slapp jag tull/moms däremot. Så man kan fråga sig hur det där systemet fungerar?
    Men tack för att du uppmärksammat! Kommer nu i framtiden alltid vara redo på att det kan bli dyrare än vad man tänkt sig när man handlar där ifrån och att man ska i såna fall alltid handla på rea eller rabatt så det kommer ut plus-minus-noll.

    SvaraRadera
  11. Har beställt ifrån feelunique.com 26 gånger och åkt på tullavgift 1 gång, men det är bara att kontakta dem så får man tillbaka pengarna, det står på deras hemsida oxå.

    SvaraRadera