tisdag 27 mars 2012

100% Pure byter formula?


Tryck på bilden för förstoring!
För ett tag sedan beställde jag hem ett paket ifrån Eleven.se och fick med endel prover. Bland annat fick jag två provtuber utav 100% Pure's Organic Coffee Bean Caffeine Eye Cream som har fått bra recensioner lite överallt på nätet och på Makeupalley.com. "Toppen!" tänkte jag eftersom jag upplever att jag kan bli lite puffig under ögonen tidiga morgnar och har velat testa just den ögonkrämen.

Jag lade dock märke till att de två tuberna var såg olika ut och gissade att den färgade är det nya utseendet som jag har sett att 100% Pure håller på att byta till och sedan tänkte jag inte mer på det. Tills häromdagen när jag tittade på INCI - den nya har en annan formula? 

Gamla formulan:
Organic Green Tea, Organic Calendula Hydrosol, Organic Rosehip Oil, Organic Green Coffee, Vitamin E (a-tocopherol), Vitamin C(ascorbyl palmitate), Extracts of Coffee Cherry, Extracts of organic Rosemary, Oregano, Thyme, Grapefruit Seed, Golden Seal, Organic Vanilla Absolute, Candelilla Wax.

Nya formulan:
Organic Aloe Juice, Organic Rose Hydrosol, Organic Rosehip Oil, Organic Green Coffee, Vitamin E(a-tocopherol), Vitamin C (Sodium Ascorbate), Extracts of Coffee Cherry, Extracts of organic Rosemary, Oregano, Thyme, Golden Seal, Organic Vanilla Absolute.

De ingredienser som är markerade med grönt är de som skiljer sig från respektive formula. Skillnaden är inte jättestor men det som jag tycker är konstigt är att de har bytt ut basen i ögonkrämen, dvs de förstnämda ingredienserna (dvs med störst innehåll i produkten). Personligen gillade jag tanken på Grönt te som bas eftersom de innehåller mycket antioxidanter, men samtidigt är Aloe Vera vårdande och återfuktade.

Det jag tycker är märkligt är att inte någonstans står det något om att formulan är "ny" eller "förbättrad"? Jag vet inte om jag tycker det är okey att företag ändrar sin formula lite som de vill? Jag har skickat bilden ovan och ett mail till 100% Pure i USA men inte fått svar. Jag postade även på deras Facebook sida och första gången var det andra 100% Pure fans som bekräftade att de hade ändrat formula och någon undrade även om det var legalt att göra så? Men inget svar ifrån 100% Pure's anställda, så jag postade en gång till på deras Facebooksida och fick följande glada svar:

"Hi Mona, the packaging that is in Black and White is our older packaging.Which if unopened has a shelf life of 2years once opened 6 months. The one with the Full Color label is our newest design,but same great formula as before. Thank you so much xo Cocoa Kona"

Jag håller inte riktigt med om att det är "same great formula as before", den nya är säkert bra men den är ju ändrad? Jag bad dem bekräfta via den FB-posten att även formulan var ändrad men har inte fått något svar...

Vad tycker ni? Hetsar jag upp mig eller borde företag inte få byta formula som de vill? Jag tänker på de personer som kanske är allergiska mot något.

För övrigt stämmer inte INCI på Eleven.se så jag har skickat ett mail till dem om att ändra! :)

6 kommentarer:

  1. Hmm.. Jag blir ju genast lite nervös eftersom jag älskar den ögonkrämen. Har också en provtub med den nya här hemma och borde kanske testa.

    Men jag tycker inte att det är ok att ändra formulan utan att meddela kunderna om det, eller säga att det är samma trots att det inte är det. Kanske är det tryckfel på de nya provtuberna? Jättemärkligt att 100% Pure säger att det är samma.

    Håll oss uppdaterade Mona!
    Och tack för att du skrev om detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din åsikt Sofie! Som sagt, deras svar gör mig med osäker och jag har fortfarande inte fått svar. Får försöka gå på dem igen snart.

      Radera
  2. Jag har provat "den gamla" och tycker den är bra. Konstigt att de inte talar om ändringen. Jag vill ju gärna veta om de ändrar,men jag vet inte om de behöver det? Det jag funderar på är hennes kommentar om hur länge den håller. Kan det vara att de ändrade för över ett år sedan eller mer, men att det nya förpackningarna inte börjar komma i cirkulation i Sverige förrän nu?
    Jag har varit i kontakt med dem förrut och då har det varit väldig snabba och utförliga på sitt svar. Men det beror kanske på vad man frågar om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan ju vara så som du skriver, att vi får produkter senare här i Sverige. Den tanken slog mig med. Jag har tyvärr inte haft någon tur med 100% Pure's kundtjänst och jag har läst lite överallt på nätet om andra kunder som tycker samma sak. Du kanske ska prova att maila hihi! :)

      Radera
    2. Äntligen någon mer som märker det här! Har länge funderat på det och har sett vid senaste beställningen av detta märke från eleven att innehållsförteckningarna ofta inte stämmer. Har pratat med dem från eleven, och det verkar nästan som om att de inte heller får så mycket respons från 100% pure om ändringar och dylikt.

      Hoppas verkligen de kan svara ordentligt på dina mail, och 100%pure har ju varit mitt favvomärke ett tag nu, men det är inte helt okej enligt mig heller att bara ändra formulas utan att ens säga något om det.

      Håll oss uppdaterade! :)

      /Jennifer

      Radera
  3. Vad trist.
    Hoppas att du får något vettigt svar så man slipper bli besvikna på dem...

    SvaraRadera