lördag 4 februari 2012

Recension - Trädgårdsapoteket Doftljus Orkidé & Jasmin

Trädgårdsapoteket Doftljus Orkidé & Jasmin beskrivs om ett avslappnande och upplyftande doftljus med mild blommig doft. Ljuset är gjort utav naturligt giftfritt sojavax som inte sotar, veken är gjord utav ren bomull och dofterna kommer ifrån ekologiska och eteriska oljor. Brinntiden för ljuset ska vara ungefär 50 timmar.

När jag fick hem mitt ljus blev jag positivt överraskad utav storleken, det är ett maffigt ljus! (10 cm högt, 8,5 cm i diameter) Förpackningen är i papp som går att återvinna och likadant ljushållaren i vackert frostat glas går att återvinna, eller som jag tänkte göra, återanvända med värmeljus när det brunnit ut. Ljuset brinner med stadig låga och ger ifrån sig en underbar doft! Ljuset luktar lagom mycket av tropiska blommor, och doften får mig att drömma mig iväg till SPA-behandlingar och stränder i Thailand, vilket givetvis förstärker avslappningseffekten för mig! Det här ljuset är riktigt härligt och jag tänder det då och då för att lyxa till en kväll i badkaret eller uppkrupen i soffan med en bok.

Jag fick även lära mig att sojavax brinner annorlunda än stearin och paraffin, vilket innebär att veken brinner långsamt för att hetta upp vaxet. Eftersom veken brinner så långsamt brinner den bäst när den är ca 1 cm, vilket innebär att man får klippa av veken när man tänder ljuset på nytt.

Plus
- Ljuvlig tropisk och blommig doft
- Rent sojavax som inte sotar eller avger kemikalier
- Glasbehållaren kan återanvändas som vanlig ljushållare när ljuset är utbrunnet

Minus
- Inget!

Pris 179 kr för 290 g /stort ljus. Finns än så länge bara i butik; Tre Kungar, Lidingö och Salong Chia, Odenplan (båda Stockholm) och Life Hälsoboden, Ängelholm.

English: This is a lovely scented candle from swedish Trädgårdsapoteket. It smells like Orchid and Jasmine and takes my mind away to the beaches of Thailand or a visit to the SPA.

2 kommentarer:

  1. Oh, som jag längtat efter den här recensionen! :)
    Låter kanonbra ju! Ska klicka hem några olika ljus. Kul att Trädgårdsapoteket började med det.

    SvaraRadera