måndag 2 januari 2012

Recension - Trädgårdsapoteket Serum x 2

Här kommer inte en utan två recensioner i ett! Varför då? Jo för att jag har testat Trädgårdsapotekets ekologiska ansiks-serum Lavendel och Rosenserum för natten som ett par. I ett tidigare inlägg har jag berättat lite om Trädgårdsapoteket deras ekologiska produkter som härör ifrån vackra Mölle i nordvästra Skåne.

1. Först ut är ekologiskt vårdande ansiktsserumet Lavendel som går att använda till både natt och dag.  Enligt Trädgårdsapoteket innehåller de ekologiska oljorna i serumet många näringsämnen och är rika på antioxidanter. Granatäppleolja ska ge ett bättre fuktskydd och lugnande essentiella oljor av lavendel och rökelse stärker hudens elasticitet, lugnar och verkar mjukgörande.

Serumet kommer i en liten mörkbrun glasflaska och luktar gott och lagom utav lavendel. Genom att vända upp och ner på flaska och "dutta" den mot fingertopparna får man ut några droppar serum som man sedan masserar in i hela ansiktet. Serumet absorberas ganska snabbt men jag brukar vänta några minuter innan jag lägger på dagkräm och foundation. Dagtid har Lavendel-serumet presterat utmärkt och hållt min hud återfuktad men jag märkte strax innan jul att den inte riktigt rådde på en torrfläck jag fick på kinden och jag blev lite flagig i pannan. Troligen kräver min hud en mycket fetare kräm vintertid medans det här serumet är perfekt på vår/sommar/höst.

2. Nästa serum är Rosenserum till Natten som är just vad det heter, för nattetid då huden återhämtar sig. Ett serum med många näringsämnen som är rik på antioxidanter och återställer hudens spänst. Den ska innehålla närande eteriska oljor av ros, rosengeranium och palmarosa som verkar lugnande och ger lyster.

Rosendoften hade jag föreställt mig som ett hav av rosenblomster men det var inte riktigt så den luktar utan doftar mer av andra eteriska oljor i flaskan. Serumet absorberas snabbt och känns lugnande på nytvättad upprörd hud och morgonen efter känns huden fortfarande återfuktad. Men det är samma här som med Lavendel-serumet ovan - det fixar inte riktigt torrfläcken på min kind så även detta serum vill jag helst använda under sommarhalvåret då min hud kräver fetare krämer vintertid.

Något som är ett stort plus för båda serumen är att de är väldigt dryga! Jag har de två små flaskorna på 13 ml och har använt dem sedan i slutet på augusti och det är först nu min flaska med lavendel-serum börjar tryta trots att jag ofta har tagit mer än de 3-4 droppar som föreskrivs.

Plus
- Dryga
- Behagliga dofter
- Ekologiska ingredienser
- Lugnar hudenoch håller den återfuktad

Minus
- Klarar inte riktigt min huds behov på vintern, bäst under vår, sommar och höst.

Pris - Rosenserum för natten 13 ml 325 kr och 43 ml 465 kr
          Lavendel serum 13 ml 235 kr och 43 ml 355 kr

Säljs t ex på Eleven.se och fler återförsäljare hittar du här.

English: Review of Trädgårdsapoteket's Lavender-serum and Rose-serum for the night. Great ecological, rehydrating and lasting serums that's great for my skin during spring, summer and autumn, but during the winter my skin needs more.


Inci Lavendel-serum: Ekologiska oljor av sötmandel, kamelia, solros, sheasmör och granatäpple, eteriska oljor av lavendel, magnolia, apelsin, vetivergräs, frankincense och patchouli

Inci Rosen-serum för natten: Ekologiska oljor av granatäpple, kamelia, sötmandel, sheasmör och olivolja, eteriska oljor av ros, rosengeranium och palmarosa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar