fredag 15 juli 2011

Naturliga solskydd

Sommaren och solen är här och med den dyker alla alarmerande tidningsrubriker upp om farliga solskydd i dagspress och webbmagasin. Dagens Nyheter skriver om hur ämnet OMC (oktylmetoxycinnamat) i solskyddskrämer har visat sig påverka råttors fertilitet negativt vid tester och Aftonbladet publicerade en artikel om farliga ämnen i solkrämer. Även Expressen skriver om hur Sverige tillåter parabener i solkrämer tillskillnad mot Danmark där det är förbjudet i produkter för barn under 3 år. Den sortens parabener - som är hormonstörande för barn, foster och vuxna människor och som i längden påverkar vår fertilitet och framtida fortplantning.

Jag tycker det är jättebra att det tas upp i dagspress och att trycket på kosmetika-industrin ökar! Jag hade även önskat att de fokuserade på all övrig hudvård, hårvård och kosmetika där även parabener och andra kemiska substanser är högst vanliga. Ni som har sett dokumentären "Underkastelsen" förstår precis vad jag menar.

Det är många som efterfrågar helt naturliga solkrämer inklusive mig själv så jag har letat runt lite efter några alternativ som jag är sugen på att testa! Kanske hittar ni någon ny favorit eller så kan ni tipsa mig om några andra bra naturliga solskydd?

English: Summer and sun is upon us and with that all the alarming reports in Swedish news about dangerous SPF lotions with parabens, OMC and other toxic substances that affect the fertility in really bad ways. It's really good that they highlight this and I also hope they focus on all other cosmetic articles people use in every-day life. I'm looking for a new natural sunscreen so here are some alternatives I found. Maybe you find a favourite, or you can give me a head's up on some other good natural SPF?

Eco Cosmetics - Tyska Eco Cosmetics gör solkrämer utan kemiska filter, PEG, SLS eller parabener. Finns i SPF 10 - 50+ (Kropp, Ansikte, Barn) och After Sun. Pris ca 129-209kr. 

Chocolate Sun - Kalifornien-baserade Chocolate Sun gör naturliga organiska solkrämer utan kemikalier och har även en brun-utan-sol-serie. Finns i SPF 30 (Kropp, Ansikte) och After Sun. Pris ca 345kr.

Badger Balm - New Hampshire-baserade Badger Balm gör naturliga solkrämer i söta förpackningar. Finns i SPF 15-30+ (Kropp, Ansikte, Barn) och After Sun. Pris ca 100-250kr.

Caribbiean Solutions - Florida-baserade Caribbiean Solutions gör naturliga solkrämer utan långa ingredienslistor och som är helt nedbrytningsbara och miljövänliga. Finns i SPF 4 - 25 (Kropp, Ansikte, Barn) och After Sun. Pris ca 90-100kr.

2 kommentarer:

  1. Chocolate Sun är jag väldigt nyfiken på. :)
    Jag har läst mycket bra om deras brun utan sol krämer också, synd bara att priserna är ganska saftiga. Annars hade jag nog köpt på mig någon av deras produkter.

    SvaraRadera
  2. Ja jag har kikat på dem flera gånger, men håller med, 345 kr för en sollotion är liiite för mycket! :) Jag är väldigt sugen på att beställa Caribbiean Solutions från IHerb.

    SvaraRadera