onsdag 13 april 2011

Hur vågar du?

Jag hade velat se dokumentären Underkastelsen som gick igår på TV. Jag har hört talas om den innan men den har fallit lite i glömska tills jag läste om den på Veronyca's gröna skönhetsblogg

Den är gjord av Stefan Jarl och handlar om alla de framställda kemikalier som finns runt omkring oss och numera även i oss, och hur de påverkar oss människor på ohyggliga sätt i generationer framöver. Flera framstående forskare och experter bekräftar kemikaliernas effekter och risker och hur dessa påverkar bl a hormoner, fertilitet och foster. Programmet går i repris på SVT24 på Torsdag 14/4 kl. 22.15 Mer om filmen kan ni läsa här.


På en kafferast på jobbet idag berättade jag för några kollegor om dokumentären, vad den handlade om och att jag gärna ville se den. Då ställde en kollega frågan:

-"Hur vågar du?"

-"Hur menar du?" undrade jag. Hon menade att hon var rädd för att "veta för mycket"  och att behöva vara orolig för allt hela tiden, varpå några andra kollegor nickade instämmande. Med andra ord, hålla för öronen och blunda för allt farligt där ute.

Personligen upplever jag det finns endel människor väljer just det alternativet jämfört med att faktiskt göra naturliga val för en hälsosammare tillvaro. Det som är positivt är dock att fler och fler människor faktiskt blir medvetna om kemikalierna i vår vardag och dess påverkan, vilket bidrar till större tryck på myndigheter och företag. Och det genererar i sin tur fler och fler naturligt och ekologiskt producerade artiklar inom alla led - allt ifrån mat, teknik, skönhetsprodukter till möbler och väggfärg!

Jag kommer att se Underkastelsen - för jag vågar! :)

Är du också med på resan mot en grönare framtid?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar