lördag 12 februari 2011

Solsken!


Idag har har vi haft ett fantastiskt väder med solsken och klarblå himmel!

Det är fortfarande vinter i vårt avlånga land, och det är lätt att tro att man inte bränner sig. Men solen börjar bli väldigt stark nu när det börjar närma sig vår, och det tillsammans med minusgrader och bistert klimat, är inte en bra kombination för den ömtåliga huden i ansiktet. Många ledande Hud-experter rekommenderar att smörja in sig med solskydd året runt för att motverka för tidigt åldrad hud.

Men få ett fullgott solskydd behöver du lägga på minst en matsked solkräm i ansiktet för att få det solskydd som står på burken, och det låter väldigt kladdigt, eller hur?
Lösningen heter ”lager-på-lager”, precis så som du klär dig på kroppen när det är kallt!
Om du har SPF i t ex både dina krämer och i ditt smink – så har du ett bättre skydd mot solens strålar.

Här är en lista på vad jag brukar använda året runt!

Varje dag:

Efter rengöring, ansiktsvatten, serum och ögonkräm, duttar jag försiktigt på Clarins Sun Wrinkle Control Eye Contour High Protection SPF 30 runt ögonen.

Därefter lägger jag på en fuktkräm med SPF. Jag brukar variera mellan Origins A Perfect World™ SPF 25(kraftigare kräm, på vintern) och 100% Pure Organic Pomegranate Antioxidant Hydration SPF 20(lättare kräm, vår och höst). Om jag vet att jag ska vara ute i solen en hel dag, brukar jag använda högre SPF, just nu Kiehl’s Ultra Light Daily UV Defense SPF 50 PA+++ UVA (verkar tyvärr inte finnas på Kiehl’s längre).

Efter det använder jag min Shiseido Dual Balancing Foundation SPF 17 PA++ och sedan avslutar jag min SPF rutin med ID BareMinerals Original SPF 15 puderfoundation alt. ID Bare Minerals SPF 30 Natural Sunscreen (för soliga dagar utomhus).

På stranden:

Om jag ska gå ut och sola så använder jag inget smink, utan lägger på Clarins Sun Wrinkle Control Eye Contour High Protection SPF 30 och Kiehl’s Ultra Light Daily UV Defense SPF 50 PA+++ UVA.

Ibland toppar jag även med ID Bare Minerals SPF 30 Natural Sunscreen.

Jag brukar sträva efter att använda produkter med s k fysikaliska filter, dvs mineral filter, för det känns mer naturligt att ha mineral på huden som reflekterar bort solstrålarna. Dock är det ibland bra att ha en kombination utav både fysikaliska och kemiska, t ex på stranden, då de tillsammans ger ett bra skydd mot både UVA- och UVB-stråling.

Clarins, Shiseido och ID Bare Minerals hittar ni på välsorterade parfymerier eller Kicks. Kiehl's finns i deras egen butik och på NK (båda i Stockholm). Origins finns i nuläget bara på Åhlens City. 100% Pure finns på en rad olika webshoppar, bara att googla.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig blogg du har, jag älskar att läsa om naturlig skönhet. :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mkt Elisabeth!
    Roligt att du hittat hit! :)

    SvaraRadera