torsdag 17 februari 2011

Recension - Origins A Perfect World SPF 25

Första gången jag hörde talas om naturliga hudvårdsmärket Origins, var i ett nummer av amerikanska ELLE Magazine, där hela tidningen just den månaden fokuserade på naturligt och ekologiskt. Där var en intervju med Daria Myers, VD, som var med och skapade märket 1989. Jag fastnade direkt för hennes filosofi om en grönare värld och blev nyfiken på märket. Origins ägs av varumärkesgruppen Estee Lauder Companies, och som ni hör på namnet, även ägare till Estee Lauders arv, och till bland annat märken som Clinique, MAC, La Mer, Aveda m fl. Origins jobbar aktivt med olika projekt för en grönare värld och deras produkter innehåller naturliga och certiferat organiska ingredienser. De innehåller inte mineraloljor, parabener, phthalater, propylen glycol, paraffin eller animaliska ingredienser.

Jag har testat ett par stycken produkter ifrån Origins, och först ut att recenseras är Origins A Perfect World SPF 25. Det är en oljefri ansiktskräm som bland annat innehåller Vitt Te, vitamin C och E, Terpentintall(Medelhavstall) och bredspektrumskydd UVA/UVB. Vitt Te innehåller mycket antioxidanter, som tillsammans med vitamin C och E, skyddar huden emot för tidigt åldrande och klimatpåverkan på huden. Terpentintall stärker hudens naturliga försvar mot oxidering - syremolekyler/fria radikaler som påskyndar hyns åldrande på cell-nivå.
Krämen känns återfuktande när jag tar på den, men jag upplever den som lite ”trög” och svårjobbad på huden, och jag får vänta en stund tills den har absorberats av huden. Det känns som att krämen återfuktar och ligger som en skyddande hinna över huden och den har en behaglig lukt. Jag har blandhy, fet T-zon, men ändå känslig. Framåt dagen känns pannan blank och fet, och jag tror att krämen lämpar sig bäst för dig som har torr hy eller blandhy som behöver mer fukt på vintern. Jag upplever solskyddet som väldigt bra och har aldrig bränt mig med den här krämen på.

Plus
      -    Skyddande och återfuktande
-    Bra solskydd
-    Anti-Age
-   Behaglig lukt

Minus

-     ”Trög” / svårjobbad
-    Absorberas inte direkt
-    Passar inte fet hud / T-zon

Jag hittade ingen fullständig INCI / Ingredienslista över produkten. Det är negativt att Origins inte inte skriver ut fullständiga INCI på sin hemsida. Tyvärr har jag inte kvar förpackningen, men hittar jag listan kommer jag att komplettera här!

Origins hittar du på Åhlens City i Stockholm, Göteborg, Malmö. Ca Pris runt 320 kr. (köpte min i New York, därav vet jag inte exakt pris)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar